Ifølge Forbrukertilsynet krever selskapene Convene AS, Telenor Norge AS og Telia Norge AS ulovlig høye fakturagebyrer fra forbrukerne. Forbrukertilsynet har varslet bedrifter om at vi vil fatte vedtak om forbud mot ulovlig praksis.
Forbrukertilsynet hadde i høst fire ulike tilsynssaker om størrelsen på fakturagebyret. Vi har nå varslet Convene, Telenor og Telia om at vi vil vedta et vedtak som forbyr disse selskapene å kreve ulovlig høye gebyrer ved fakturering av forbrukere.
– Vi mener seriøst at mange gründere ikke overholder lovbestemmelsene som begrenser gebyrbeløpet for fakturaer. I dette tilfellet er det selvsagt mange bransjer og bedrifter som må sette seg inn i regelverket så fort som mulig og endre praksis for å unngå lovbrudd, sier Trond Rønningen, direktør i Norgeskontoret. Forbrukerbeskyttelse.
Loven sier at gebyret for å motta faktura ikke kan overstige de faktiske kostnadene ved å utstede fakturaen som bæres av selskapet.
Hvilke gebyrer kan en bedrift kreve av en forbruker som en del av fakturagebyrene?
Begrensninger for fakturagebyr gjelder for alle som utsteder fakturaer til forbrukere.
Det er tillatt å kreve fakturagebyr, men dette gebyret kan ikke være høyere enn de faktiske kostnadene ved utstedelse av fakturaen.
Når bedrifter beregner hva det faktisk koster å utstede og sende en faktura, kan kun kostnadene knyttet til hver enkelt kundes valgte faktura som betalingsmåte tas med. Det er uakseptabelt å inkludere utgifter til vederlag, IT-systemer og utstyr ved beregning av fakturagebyret.
Begrensninger i hvilke kostnader som kan inkluderes i gebyret gjelder uavhengig av om den næringsdrivende selv utsteder faktura til forbrukeren eller benytter underleverandør til dette formålet. Dersom du bruker en underleverandør kan du kun belaste forbrukerne for underleverandørens faktiske kostnader, ikke fortjenesten underleverandøren tjener på sitt arbeid.
Ett selskap stiftet
I tillegg til de tre selskapene ble det i høst også innledet tilsynssak mot teleoperatøren Ice Communication Norge AS. I samsvar med retningslinjene til vår tilsynsavdeling, besluttet selskapet imidlertid å endre praksis.
– Det er veldig positivt at Ice bestemte seg for å tilpasse seg. Da slipper vi å ta en beslutning, sier direktør i Forbrukervernkontoret, Trond Rønningen.
Dersom de resterende tre overvåkede selskapene endrer sin praksis innen 18. januar 2024, tar vi ingen avgjørelse. Hvis de ikke endrer praksis, vil selskaper som fortsetter å bryte loven få store bøter. Vi har varslet Convene om en bot på 3 000 000 kroner per uke dersom de fortsetter denne praksisen, mens Telenor og Telia er varslet ukebøter på henholdsvis 2 200 000 kroner og 1 300 000 kroner.
Før vi fatter vedtak vil Convene, Telenor og Telia få anledning til å kommentere saken til Forbrukertilsynet frem til 18. januar 2024.
Hvorfor disse tre selskapene?
Lenge har vernetilsynet Forbrukere mottatt et stort antall klager på at bedrifter og bransjer tar høye gebyrer for fakturaer.
Grunnen til at Forbrukertilsynet nå skal vedta Convene, Telenor og Telia er fordi de fakturerer for tjenester som nesten alle forbrukere bruker: helsetjenester og telefoni. Disse selskapene er de største i sine bransjer, og som et resultat påvirker deres praksis mange forbrukere.
Forbrukertilsynet vil i fremtiden sjekke om også bedrifter fra andre bransjer overholder lovkravene om begrensning av fakturagebyrer.
«Nå som disse problemene er kjent, forventer vi at alle andre selskaper som fakturerer forbrukere også overholder lovens krav. Dersom vi ved etterfølgende tilsyn oppdager lovbrudd fra andre gründere, kan reaksjonene våre bli alvorlige, sier Rønningen.
Har du mottatt en regning med høyt fakturagebyr?
Forbrukerrådet har informasjon til forbrukere som mener de har mottatt for høye fakturagebyrer på nettsiden sin. Forbrukerrådets veiledning om overbelastning på faktura finner du her.
Forbrukere kan også kontakte Forbrukerrådet for veiledning om hvordan de går frem.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre
Kilde: Forbrukertilsynet