Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har sammen med Økokrim og Finans Norge etablert en ekspertgruppe på bekjempelse av digital svindel. Gruppen ledes av Johannes Vallesverd, seniorrådgiver i Nkom.
— Norske telenetteiere, under press fra Nkom, suspenderte og blokkerte over 100 millioner telefonforbindelser i året. Anti-svindelsystemene blir stadig bedre og myndigheter samarbeider godt på nasjonalt og internasjonalt nivå i en samlet innsats for å redusere svindel. De menneskelige og sosiale konsekvensene av svindel er imidlertid omfattende og vi må fortsette å bekjempe svindlere, sier Vallesverd.
Les også: Transportbedrifter som medansvarlig for god sikring av last under transport
Finanstilsynet registrerte tap i bankene som følge av svindel på over 600 millioner kroner i fjor. Nesten halvparten av dem var svindlere som brukte sosial manipulasjon. Indikerer et bedrageri der offeret har blitt lurt til å utføre en uredelig transaksjon, for eksempel en kontooverføring.
"Vanlige inkluderer SMiShing i SMS, Messenger og Whatsapp, og e-post-phishing, der svindlere "fisker ut" informasjon og prøver å lure ofre til å utføre handlinger som å klikke på en lenke og oppgi sensitive data, sier Vallesverd i Nkom.
– Vi ser også mange tilfeller av spoofing eller ulovlig manipulasjon av telefonnumre. Utenlandske karrieresvindlere ringer nesten alltid, og falske numre kan tilhøre uskyldige tredjeparter, sier Vallesverd
Nkom frykter at det høye antallet svindel vil føre til fall i tilliten mellom brukere og bedrifter som tilbyr digitale tjenester.
Omfattende svindelpress kan føre til reduksjon tillit mellom mennesker. Mellom oss som brukere og bedrifter som tilbyr viktige digitale tjenester. Dette er tillit som alle deltakere må kjempe for å opprettholde. Det er derfor positivt å merke seg at teleselskaper, banker og kunder stopper et enormt antall svindelforsøk, sier Johannes Vallesverd.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre
Kilde: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Les også: Nytt regelverk styrker forbrukervernet