Regjeringen la frem sine forslag i dag endringer i vegtrafikkloven, som inkluderer blant annet ved å pålegge transportselskaper delt ansvar ved å gjøre det mulig for sjåfører å oppfylle kravene til sikring av last.

Les også: Valg 2023 – Distriktsvalgtemnder i Norge

– Mangelfull lastsikring er ofte et resultat av mangel på opplæring eller prosedyrer for hvordan man sikrer lasten, noe som kan føre til farlige situasjoner for fører og andre trafikanter. Ved å foreslå dette forslaget følger vi både rådene fra Statens havarikommisjon og handlingene i statlig handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, sier samferdselsministeren.

God opplæring, gode sikkerhetsprosedyrer, retningslinjer for lastsikring...

Delt ansvar innebærer at et transportforetak som påtar seg å utføre en transportoppgave aktivt skal hjelpe sjåføren til å tilegne seg tilstrekkelig kunnskap til å utføre lastsikring blant annet gjennom god opplæring, god sikkerhetsprosedyrer, retningslinjer for sikring av last, samt påse at sjåføren har hensiktsmessig sikkerhetsutstyr. Forslaget innebærer også at departementet vil kunne presisere flere detaljer i forskrift regler om forpliktelser transportselskap.

– Loven vil kunne sikre dette sikkerhet for sjåfører og bidra til å øke trafikksikkerheten vei. Norsk transportnæring sørger for trygg veitransport, og forslaget om felles ansvar for transportbedriftene vil heve standarden ytterligere i næringen, sier samferdselsministeren.

Forslaget inneholder også et forslag om å pålegge kjøretøyprodusenter å gi teknisk informasjon om kjøretøy for bruk ved kjøretøykontroll, noe som vil lette implementeringen av forordning (EU) 2019/621 i norsk lov, samt mindre lovendringer, tekniske presiseringer i Lov om trafikk. Det foreslås også at Stortinget samtykker til godkjenning av EØS-komiteens vedtak om å ta med ovennevnte regulering til EØS-avtalen.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: regjeringen

Les også: Nytt regelverk styrker forbrukervernet