– Vi ønsker å gi gode transportmuligheter til næringsmiljøet i hele landet. Derfor foreslår vi nå å skape mulighet for å åpne noen ekstra veier for de tyngste kjøretøyene. Dette vil bidra til økt effektivitet i både skogbruket og transportnæringen. Høyere totalvekter vil også kunne gi færre tunge kjøretøy på veien. Det er bra for trafikksikkerheten, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Statens vegvesen ønsker å muliggjøre bruk av flere veier for kjøretøy med totalvekt inntil 60 tonn
Statens vegvesen fremmer nå på oppdrag fra Samferdselsdepartementet et høringsforslag om å la flere veier benyttes av kjøretøy opp til en totalvekt på 60 tonn. Forslaget om å innføre ny vegklasse vil gjelde tømmertransport, modulvogntog samt 24-meters kjøretøy.
I Norge er maks tillatt lengde på kjøretøy generelt 19,5 meter og maks tillatt totalvekt er 50 tonn, med mindre annet er angitt for den aktuelle veistrekningen. Unntak fra denne forskriften gjelder for 24 / 60 m / 24 tonns tømmerbiler og 25,25 / 60 m / XNUMX tonns modulvogntog på strekninger som anses egnet for dette formålet.
Endringen som nå foreslås innebærer at veier som i dag er åpne for aksellast på 8 tonn og totalvekt inntil 50 tonn kan åpnes til totalvekt 60 tonn dersom vegeier ønsker det. Dette gjøres mulig ved å øke antall aksler ved å plassere dem nærmere eller øke lengden på kjøretøyet, innenfor gjeldende lengdegrenser.
Ved innføring av ny vegklasse vil imidlertid avgjørelsen om klassifisering av enkelte vegstrekninger ligge hos den enkelte vegeier.
Kilde: regjeringen
Les vår neste artikkel: Rett til norsk ID-kort for utlendinger