Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Kjenn dine rettigheter. Kjenn dine rettigheter

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

– Vi styrker utenlandske arbeidstakere gjennom kunnskap. Kjenn dine rettigheter-kampanjen har i to år nå informert utenlandske arbeidstakere om deres rettigheter og plikter for å forberede dem mot utnyttelse i det norske arbeidsmarkedet. I løpet av aksjonen fikk over 350 000 personer informasjon på sitt eget språk, og mange ønsker å gjøre noe med sin faglige situasjon etter å ha fått informasjon fra Arbeidstilsynet.

Oslo Seminar

«Vi avsluttet kampanjen denne uken på onsdag, men det betyr ikke at vi slutter å jobbe for ulike grupper utenlandske arbeidstakere og bidrar til å gjøre dem mindre sårbare for utnyttelse på arbeidsmarkedet»

– sier Torgeir Moholt, direktør for arbeidskrimavdelingen i Arbeidstilsynet. – Vi ser at kunnskap gir makt, og velinformerte arbeidere er mindre utsatt for utnyttelse. Det er vanskelig å nå visse grupper av utenlandske arbeidstakere med informasjon om deres rettigheter og plikter i norsk arbeidsliv. Takket være denne kampanjen kan vi se at vi har brutt noen viktige barrierer og vi har faktisk klart det. Skal vi få bukt med lettsindighet og kriminalitet blant arbeidsgivere, må vi jobbe på mange måter. Å styrke medarbeiderne er en av dem, sier Moholt.

Oppdag forholdene på arbeidsplassen Kampanjen startet i 2020 med mål om å gi rumenske, litauiske, estiske og bulgarske arbeidstakere tilstrekkelig kunnskap om deres rettigheter på det norske arbeidsmarkedet. Hovedbudskapet i kampanjen var at du kan ha krav på minstelønn dersom du jobber i bransjer der dette er innført, at det er lovfestede grenser for hvor lenge du kan jobbe, at du har rett på overtidsbetaling, og at du har rett til en juridisk arbeidsavtale som blant annet spesifiserer hvor du skal jobbe, hvilken lønn du får.

Mål

Kampanjen er basert på omfattende arbeid i målgrupper. Det er identifisert flere viktige suksesskriterier: Informasjon på ditt eget språk i kanaler du allerede bruker og med temaer som vekker oppsikt og virkelig angår målgruppen «I evalueringen av kampanjen viste det seg at flere fra målgruppen oppdaget forhold på egen arbeidsplass som bryter med lover og regler. De fant også informasjon om hva de skal gjøre videre og hvor de kan søke hjelp og råd. De er ofte sterkt avhengige av arbeidsgiveren sin, både på grunn av språkbarrierer, fordi de ikke kan reglene og fordi de ikke ønsker å miste inntekt, så det er mange ting som gjør det vanskelig å forbedre sin egen situasjon uten andre hjelp, sier Moholt.

internasjonalt samarbeid

Internasjonalt samarbeid var viktig. Kampanjen ble finansiert av et EØS-stipend og ble gjennomført i samarbeid med arbeidstilsyn i Estland, Litauen, Bulgaria og Romania. Opprinnelig var den adressert til arbeidere fra disse landene, men dette endret seg etter hvert til også å nå polske og ukrainske arbeidere i Norge.

– Det var viktig for oss å videreutvikle kampanjen og også inkludere polske ansatte, og til syvende og sist ukrainske ansatte, dette er viktige målgrupper som trenger denne informasjonen, sier Moholt.

«Vi jobbet ikke med selve kampanjen, men vi hadde mange viktige samarbeidspartnere. Den rumenske ambassadøren, Cristian Bădescu, uttrykker også sin tilfredshet: "Jeg er veldig fornøyd med resultatene av kampanjen og jeg støtter fullt ut flere slike samarbeid i fremtiden," sa han ved programmets innvielse.

Silviya Trakova fra det bulgarske arbeidstilsynet ga uttrykk for det samme og forteller at de brukte sin kunnskap og erfaring i eget arbeid. Både samarbeid og kunnskapsdeling er viktig for å bekjempe arbeidslivskriminalitet og utnyttelse av sårbare utenlandske arbeidstakere, ikke bare i Norge, men også i utlandet. Og denne kunnskapsutvidelsen er et viktig bidrag.

"Selv om denne kampanjen offisielt er avsluttet, vil vi fortsette nøkkelelementene i vårt rådgivningsarbeid for utenlandsk arbeidsstyrke, inkludert vedlikehold og videreutvikling av nettstedet knowyourrighs.no. Det er viktig at Arbeidstilsynet fortsatt er tilstede i kanalene utenlandske arbeidstakere bruker og at vi forblir synlige og tilgjengelige. – Vi må angripe problemet med arbeidslivskriminalitet fra flere vinkler.

Nå de interesserte

I løpet av kampanjens mange reklameimpulser nådde vi over 350 000 arbeidsinnvandrere i Norge med viktig informasjon om deres rettigheter og plikter på arbeidsplassen. En viktig forutsetning for å lykkes med kampanjen var å tilegne seg kunnskap om målgruppene på forhånd. I tillegg til vår egen erfaring, hjalp FAFO oss med å kartlegge målgrupper, noe som gjorde det lettere for oss å designe og gjennomføre kampanjen ved hjelp av Geelmuyden Kiese.

Kampanjen har et gjennomgående positivt budskap som ansatte må sjekke lønnen sin mens de jobber i Norge. Dette er fordi utenlandske arbeidstakere ofte ikke får den lønnen de har krav på når de jobber i minstelønnsnæringer I Norge. Målgrupper ble omdirigert til kampanjenettstedet www.knowyourrights.no med enkel og forståelig informasjon om rettigheter og plikter i norsk arbeidsliv på flere språk. Nøkkelelementene i kampanjen var videoer og bannerannonser på ulike sosiale medier, hovedsakelig Facebook og YouTube, samt nettaviser fra ulike målgruppeland, med lenke til kampanjenettstedet for mer informasjon.

Kampanjeevaluering

Kampanjen ble vurdert av Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) høsten 2021. de gjennomførte en undersøkelse blant målgrupper. Så mye som 80 prosent av respondentene sier at den viktigste grunnen til at de gikk til kampanjenettstedet var at informasjonen var tilgjengelig på deres eget språk. De gir også svært gode tilbakemeldinger på innholdet og utformingen av informasjonen på nettsiden vår. Studien viser også at en tredjedel oppdaget brudd på egne arbeidsforhold etter å ha lest informasjonen på kampanjenettstedet. Av disse sier 66 prosent at de enten har eller planlegger å gjøre noe for å bedre situasjonen. Vi vil derfor foreta videre forskning.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
2, den 26. 2024
temperaturikon 9° C
tungt skyet
Fuktighet: 51%
Pressure: 1010 mb
Vind: 5 mph
Vindsmak: 5 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 27 am
Solnedgang: 9: 01 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april Over 2,6 millioner har levert selvangivelse og 1,6 millioner har fått selvangivelse. Fristen for å levere selvangivelse er tirsdag 30. april -...


Radio Wataha. Sammen skaper vi et musikalsk rom

Radio Wataha. Sammen skaper vi et musikalsk rom Vi leter etter inspirasjon. Hos Radio Wataha fokuserer vi alltid på mangfoldet og den musikalske lidenskapen i samfunnet vårt. Derfor inviterer vi deg til å bidra til radiospillelisten vår! Radio…


Nye data: Sterk økning i kommuneskattene de neste årene

Nye data: Sterk økning i kommunale avgifter de neste årene Det vil bli en drastisk økning i vann- og avløpsavgiftene de neste fire årene. Det viser en studie utført i de største kommunene i...


Besøk våre sosiale nettverkssider