– Å investere i lærere er noe av det viktigste vi gjør for barna våre. Derfor er det et alvorlig problem når færre søker lærerutdanning, og samtidig er det mangel på lærere mange steder, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.

Som en del av den nye fellesstrategien har regjeringen og 11 organisasjoner har blitt enige om å samarbeide for utvikling av utdanning, sikre at barnehager og skoler blir attraktive arbeidsplasser og presentere positive sider ved lærerutdanningen og læreryrket. Målet er å snu den negative utviklingen og sette flere i stand til å starte på lærerutdanning og fortsette i yrket.

– Denne strategien er første steg. Nå står vi og partene sammen om en felles problemforståelse og en felles innsats for å løse utfordringene. Vi skal dele de gode tiltakene som allerede finnes og samarbeide om nye løsninger, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel og legger til:

– Vi innser at vi har ansvar både i fellesskap og individuelt. Samtidig ønsker vi en frisk og konstruktiv debatt om både læreryrket og lærerutdanningen i fremtiden, sier Hoel.

Bedre praksis og bedre veiledning

Kunnskapsministeren mener det er viktig for rekrutteringen at barnehager og skoler er gode arbeidsplass.

– Lærerne gjør viktig arbeid. Vi må bygge et team rundt barnet og studenten og sørge for at nyutdannede har det bra begynne i læreryrket, sier Nordtun.

Ministeren for vitenskapelig forskning og høyere utdanning er også interessert i at studentene var bedre forberedt på jobbene de skal.

– Vi må gjøre utdanningen så oppdatert og attraktiv som mulig, den skal være nær virkeligheten i verden barnehage og skole. Praksis må forbedres utdanningsprogrammerslik at studentene er godt forberedt på arbeidet de velger. Dette vil vi også snakke om i en stortingsmelding om fagopplæringen som kommer til våren, sier Hoel.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: regjeringen, Foto: pixabay

Les også: Utdanningsdirektoratet ønsker å fjerne mobiltelefoner fra klasserommene