– Jeg er helt enig i ledelsens anbefaling. Mobiltelefonen har ingen naturlig plass i norsk skolehverdag. Jeg er trygg på at norske kommuner og distriktsråd følger nasjonale karriereanbefalinger, sier utdanningsminister Kari Nessa Nordtun.

Det var kunnskapsministeren, kort tid etter tiltredelse, som ba ledelsen legge frem anbefalinger og retningslinjer for hvordan skolene kan regulere elevenes bruk av mobile enheter.

Innstillingen og skoleveilederen skal hjelpe kommuner, distriktsråd og skoler med å etablere regler for sine elever. Reglene vil være en del av de lokale vedtektene. Dette er spesifisert i lokale forskrifter.

– Selv om flere skoler allerede har faset ut bruken av mobile enheter, ønsket mange rektorer, lærere og foreldre tydeligere forventninger og hjelp til å regulere bruken av mobile enheter i skolen. De har nå klare anbefalinger og klar veiledning om hvordan de skal ta beslutninger om mobilfrie skoler, sier Nordtun.

Les også: Elektrisitet – hva alle bør vite

Udirs anbefalinger for regulering av mobiltelefoner og smartklokker i skolen

På grunn av elevenes modenhet og det faktum at jo eldre de er, jo større rett til å fatte, foreslår vi ulike forskrifter for grunnskolen og videregående skole.

Grunnskole

Udir anbefaler strengt å regulere bruken av private mobiltelefoner og smartklokker i leksjoner og pauser i grunnskolen (1-7 klassetrinn).

Elevenes modenhet, sosiale kompetanser og evne til selvregulering er lavest i starten av skoleåret. For å sikre ro og orden og et trygt og godt skolemiljø er det derfor et ekstra behov for å innføre klare og forutsigbare regler for smartklokke- og mobiltelefonbruk i grunnskolen (1.–7. trinn).

Ungdomsskole

Udir anbefaler streng regulering av bruk av private mobiltelefoner og smartklokker ved undervisning i ungdomsskolene (8-10 klassetrinn) og at mobiltelefoner som hovedregel heller ikke skal brukes i friminuttene.

Selv om skoleelever ungdomsskoleelever er eldre enn grunnskoleelever, tatt i betraktning et mindre antall
forstyrrelser og et forsterket skolemiljø setter strenge regler.

ungdomsskole

Udir anbefaler å strengt regulere bruken av private mobiltelefoner og smartklokker i undervisningstiden i ungdomsskolen. Etter vår mening vil streng innblanding i fritid og pauser ikke stå i forhold til modenhet og alder på elevene.

Hensynet til et bedre lærings- og skolemiljø kan imidlertid begrunne visse begrensninger også i fritiden.

Videregående skole er en kompleks skoleform, med flere ulike utdanningsprogrammer, regelverket bør ta hensyn til at læreren kan oppleve at elever kan ha behov for tilgang til private mobiltelefoner eller smartklokker i timene og dette bør tas med i vurderingen. ved utforming av forskriften gjennom lokale ordensforskrifter, så lenge det er i samsvar med frihetsprinsippet.

Les også: Flere primærleger

For mange gir tilgang til mobiltelefoner dårligere konsentrasjon og læring

Resultatene fra PISA, PIRLS og Elevundersøkelser viser at mange skoler sliter med problemer knyttet til elevenes faglige prestasjoner, lesing, konsentrasjon i klassen og sviktende motivasjon.

– Forskning viser at tilgang til mobiltelefoner gir dårlig konsentrasjon og læring for mange mennesker. Det bidrar også til et dårligere skolemiljø. For mye peker i feil retning på skolen. Mobiltelefonen må ta noe av skylden for den negative utviklingen i elevenes faglige prestasjoner, men det er bare ett av flere tiltak som må gjøres i norsk skole, sier Nordtun.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: regjeringen, Udir, Foto: pixabay

Les også: Dra nytte av mange rabatter med mObywatel-applikasjonen