Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Statens vegvesen samler inn data

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

. Innsamling av data fra kjøretøy kan sikre bedre veidrift og bygging. Statens vegvesen, Volvo og Polestar vil innhente detaljert informasjon fra biler som er i daglig bruk. Som et resultat gir det oss muligheten til å bygge bedre, tryggere og billigere veier.

I et felles FleetFlow -prosjekt vil Statens vegvesen, Polestar og Volvo samarbeide om å samle inn data fra 165 Polestar -biler som Vegvesenet har leaset til bruk.

- Moderne biler er ikke annet enn avanserte datamaskiner som kontinuerlig samler inn store mengder informasjon fra mange sensorer og systemer. Statens vegvesen er spesielt interessert i data om hvordan kjøretøyet reagerer på veien. Dette er data og informasjon som ikke var praktisk talt ekstraherbar før, forklarer prosjektleder Tomas Levin.

Gjensidig nytte

Volvo Cars har allerede ledet samarbeid med Statens vegvesen Offentlig, og denne gangen vil den bruke Polestar-kjøretøyer til å samle inn data. I sitt tidligere samarbeid brukte de Volvo-biler til å samle inn data.

Volvo Cars ser frem til å bidra til bærekraftige digitale infrastrukturløsninger i samarbeid med Statens vegvesen. Vi har en lang tradisjon for å dele data med norske veimyndigheter, og dette er et nytt kapittel i et spennende samarbeid som er til gjensidig nytte, sier Johan Amoruso-Wennerby, prosjektleder ved Volvo Cars Open Innovation Arena.

(Foto: Statens vegvesen)

på 165 biler

Polestar er et uavhengig svensk elbilmerke grunnlagt av Volvo Cars og Geely Holding i 2017. Statens vegvesen bestilte først 140 Polestar Series 2 -biler, men bestilte til slutt ytterligere 25 biler.

- Hos Polestar vil vi identifisere potensial og endre måten vi opererer på - både i vårt eget selskap og sammen med kunder og partnere. Dette er et spennende eksempel på hvordan teknologi og datafangst i bilene våre kan endre prosesser og drift på en positiv måte og tilføre verdi for samfunnet og de rundt oss, sier Alexander Hørthe, norsk sjef i Polestar.

Vanligvis blir bildata sendt til produsenter som bruker dem til å utvikle sine produkter. Statens vegvesen ønsker nå å se om disse dataene kan brukes til andre formål.

For første gang

Bilsensorer brukes blant annet for å varsle sjåfører om at det er glatt. De samme dataene kan brukes til å skaffe korrekt og nøyaktig informasjon om veien om vinteren. Kjøretøydata kan også varsle deg om infrastrukturfeil som manglende eller uleselige skilt.

- Vi håper at datainnsamling kan føre til endringer i måten veiene blir ivaretatt av Vegvesenet, og til slutt på måten nye veier bygges på - sier prosjektleder Tomas Levin.

Til nå har denne typen data bare blitt innhentet fra prøvebiler. Denne situasjonen er trolig den første der kjøretøydata blir samlet inn under normal drift i Norge. Prosjektet gir unik tilgang til store data, noe som vil forbedre bruk og analyse av data. Dette vil føre til bedre interne prosesser innen Statens vegvesen. Samtidig vil det gi tryggere og bedre forhold for offentlige trafikanter.

En viktig del av transportteknologi

Slike aktiviteter er en del av Statens vegvesens investering i nye teknologier gjennom et eget program for intelligente transportsystemer. Og i fremtiden vil denne bruken av kjøretøydata være viktig.

- Som en del av dette prosjektet vil vi teste den nye teknologien på oss selv for å sjekke om dataene er pålitelige og om vi kan bruke den. På denne måten vil vi også finne gode og praktiske måter å samle inn data på. For at trafikanter kan dele data med oss, stoler vi i Vegvesenet på tilliten til oss. Derfor er såkalt "privacy by design" en viktig del av prosjektet, sier Levin.

Personvern ved design betyr at tjenesten må være utformet for ikke å samle inn personopplysninger så mye som mulig. Hvis et problem ikke kan løses uten å samle inn personopplysninger, må du bare innhente informasjonen som er strengt nødvendig.

Prosjektet dekker fire forskningsområder:

  • Innhenting av bildata - hvilke løsninger som er tilgjengelige og hvilken metode som er den beste.
  • Datadeling - tekniske forhold, brukerrettigheter og tilgjengelighet
  • Dataanalyse - i hvilken grad skal dataene behandles, av hvem og er det behov for å gi andre data for analyseformål?
  • Juridiske og organisatoriske årsaker - brukerens samtykke, GDPR

Les vår neste artikkel: Statens vegvesen vil gjennomgå

Hvis du er interessert i denne artikkelen, vennligst legg igjen en tommel. På denne måten vurderer du graden av interesse.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
9:46, Mai 1, 2024
temperaturikon 13° C
tungt skyet
54%
1024 mb
7 mph
Vindsmak: 10 mph
Skyer: 97%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 14 am
Solnedgang: 9: 13 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Forhandlingene mellom staten og de viktigste fagforeningene om lønnsoppgjør brøt sammen

Forhandlingene mellom staten og hovedfagene om lønnsoppgjør brøt sammen Tirsdag 30. april brøt forhandlingene mellom staten og hovedfagene om årets lønnsoppgjør sammen.…


Skjerpede krav til arbeidstakerbolig i Norge: Nytt regelverk fra juni 2024

Skjerpede krav til arbeidstakerbolig i Norge: Nytt regelverk fra juni 2024. Fra 1. juni 2024 innføres strengere regler om arbeidstakerbolig. Målet med endringen er å forhindre upassende...


I dag er fristen for å levere selvangivelsen – hva skjer hvis du ikke gjør det?

I dag er fristen for å levere selvangivelsen – hva skjer hvis du ikke gjør det? Fristen for å levere selvangivelsen er tirsdag 30. april ved midnatt. Så langt…


Besøk våre sosiale nettverkssider