Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Norges taximarked skal være mindre regulert?

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Taximarkedet i Norge er for tiden underlagt mange juridiske begrensninger. Den norske regjeringen ønsker imidlertid at regelverket skal liberaliseres, noe opposisjonen tydelig motarbeider. Ifølge den herskende koalisjonen vil liberaliseringen av drosjetransportmarkedet øke konkurransen og bidra til lavere priser. Kritikere av denne ideen hevder imidlertid at effekten vil være ganske kontraproduktiv.

Drosjemarkedet i Norge taper penger

Drosjemarkedet i Norge er ikke det billigste. I tillegg taper bransjen kampen om kundene. Som et resultat, bare det siste året, rapporterte selskaper i denne sektoren om nedgang i inntektene med 230 millioner kroner. Det krympende markedssegmentet er også synlig i det økende antallet drosjeløse drosjer på norske gater.

Les også: NAV glemmer, men mottakerne betaler for det >>>

De viktigste forslagene

Med tanke på vanskene ovenfor, foreslo regjeringen i Erna Solberg bl.a. frigjøring av lisensiering for kommersiell persontransport. Andre restriksjoner i denne bransjen må også fjernes. Forslaget ble begrunnet med behovet for å øke antallet drosjer på norske gater, som er å øke konkurransen mellom transportører. Alt dette for at prisene på kursene etter hvert skal synke.

Forventede endringer

Etter forslag til ny forskrift vil drosjesjåfører fortsatt være pålagt å få transporttillatelse personer i personbiler. Alle med passende kompetanse vil kunne tilby kommersiell transport, men vil ikke måtte tilhøre noe selskap eller taxinettverk.

Les også: "Herre, hvorfor er det så dyrt?" - det er hvor mye profesjonelle tjener >>>

Koalisjonspartiet Høyre på Facebook uttrykte sin entusiasme for ideen og hevdet at det ville tillate selskaper som Uber å komme inn på markedet. Selskapet opererte allerede på det norske markedet, men bestemte seg for å trekke seg på grunn av restriktive drosjeregler.

Opprørt motstand

Opposisjonspolitikere fra Arbeiderpartiet legger ikke skjul på sin harme. Som Langholm Hansen sa i et intervju med Nettavisen: “Uber betaler ikke skatt i Norge, og er heller ikke ansvarlig for sine handlinger i samme grad som andre arbeidsgivere. Selv om vi er positive til de teknologiske løsningene som tilbys av dette selskapet, mener vi at disse løsningene bør brukes i samarbeid med drosjesentre ”. Han la også til at: "Det faktum at drosjenæringen taper konkurransen med den såkalte "Pirat -taxisjåfører" betyr ikke at vi bør legalisere det svarte markedet i denne sektoren. På samme måte som det faktum at vi ikke øker fartsgrensene på grunn av at de er notorisk overskredet av en bestemt gruppe sjåfører ”.

Ifølge SV er liberalisering mer kaos

Politikere knyttet til SV er også kritiske. Ifølge talsmann for partiets transportpolitikk, Arne Nævra, vil frigjøringen av industrien bare føre til økt kaos i norske gater. Han gir Oslo som et eksempel, så vel som New York. I denne amerikanske byen har selv Uber begrenset muligheten for for mange sjåfører som kommer inn på markedet. Alt fordi liberaliseringen av regelverket har ført til redusert kvalitet på selskapets tjenester.

Les også: Du trenger ikke å ha et registreringsbevis i Polen lenger >>>

Den motsatte effekten

Ifølge Bjørnar Moxnes, Rødt -formann, ville utgivelsen av reglene være kontraproduktiv. Prisene vil ikke synke, men vil til og med stige, og etter hans mening er de beste eksemplene på dette Sverige og Akershus / Oslo. - Flere drosjer betyr færre turer per taxisjåfør. I praksis betyr dette at hvis transportører vil beholde inntekten, vil de bli tvunget til å heve prisene, sier Bjørnar Moxnes i et intervju med Nettavisen.

Er regjeringens forslag gunstig?

Det er vanskelig å bedømme om sannheten ligger hos den regjerende koalisjonen eller opposisjonen. Sannsynligvis er høyre i midten, som det vanligvis er tilfellet i denne typen tvist. Man bør fristes til å foreta grundige og objektive analyser for å ta den beste avgjørelsen. På den ene siden øker liberaliseringen av regelverket alltid konkurransen i markedet, på den annen side er imidlertid taxinæringen en bestemt type aktivitet. Først av alt, på grunn av ansvaret for helsen og livet til passasjerer.

Og hva synes du om det? Gi meg beskjed i kommentarene!

[caldera_form id=”CF5b4dc9743b1e5″]

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
9:41, Mai 6, 2024
temperaturikon 10° C
tungt skyet
Fuktighet: 69%
Pressure: 1012 mb
Vind: 9 mph
Vindsmak: 13 mph
Skyer: 91%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 01 am
Solnedgang: 9: 26 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Vi besøker Norge: Pittoreske omgivelser ved norske vannkraftverk

Besøker Norge: Naturskjønne omgivelser ved norske vannkraftverk Norge er et land rikt på vannkraftverk, som hver har sin unike sjarm. Disse ofte historiske bygningene, ofte stående i flere tiår,...


Styringsrenten vil trolig holde seg på dagens nivå en god stund

Hovedrenten vil trolig holde seg på dagens nivå i lang tid. Komiteen for pengepolitikk og finansiell stabilitet i Norges Bank vedtok på sitt møte 2. mai å opprettholde hovedrenten.


Den norske regjeringen vil forby ekteskap mellom nære slektninger

Den norske regjeringen vil innføre forbud mot ekteskap mellom nære slektninger Forbudet vil gjelde ekteskap mellom nærstående. Det inkluderer ekteskap mellom søskenbarn, onkler eller tanter, og nieser eller nevøer. Bli med i pakken...


Besøk våre sosiale nettverkssider