Mange ansatte utsettes for mobbing og trakassering i det daglige arbeidslivet.
Omtrent 89 000 mennesker rapporterer det står i fare for mobbing på arbeidsplassen minst en gang i måneden, ifølge tall fra Faktabok for arbeidsmiljø og helse 2021 (Statens arbeidsmiljøinstitutt ). Dette er 3,5 prosent av alle arbeidstakere i norsk arbeidsliv.
- Mobbing og trakassering er et problem i norsk arbeidsliv, men det kan og bør forebygges. Men hvis dette er tilfelle, er det viktig at arbeidsgiver håndterer saken forsvarlig. Hver person har både rett og plikt til å si ifra dersom de ser eller opplever at andre blir trakassert, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
10. oktober feirer vi Verdensdagen for psykisk helse. Årets tema er «Vi trenger hverandre» #løftblikket. Å støtte hverandre på arbeidsplassen kan være kritisk for en som blir mobbet.
Viktigheten av et slikt inngrep
Ny studie av STAMI (Norsk Arbeidsmiljøinstitutt) viser hvor viktig det er å gripe inn når en kollega blir mobbet på arbeidsplassen. Resultatene av studien viste at det ikke var økt risiko for at en person som grep aktivt inn skulle bli utsatt for mobbing.
På den annen side fikk unnlatelse av å gripe inn alvorlige konsekvenser. Respondenter som forble inaktive mens de observerte mobbing fra andre, sto i fare for å bli mobbet selv senere.
Hva gjør du når du er vitne til mobbing?
Arbeidsmiljøloven forbyr trakassering og annen upassende oppførsel på arbeidsplassen. Alle virksomheter skal ha rutine for rapportering av avvik.
Hvis en kollega forteller deg at de opplever mobbing eller trakassering fra noen i jobbsammenheng, si ifra til verneombudet eller lederen. Det er faktisk din plikt.
– Vær en god venn som gir støtte og bistand i prosessen. Dette kan du for eksempel gjøre finne ut om virksomheten har rutine for å varsle og håndtere mobbing og bidra til å presentere saken på en saklig måte, sier seksjonsleder Gunn Robstad Andersen i Arbeidstilsynet.
Les også: Nesten dobling av antall pensjonister med lav pensjon som følge av korttidsopphold i Norge
Les mer om meldeplikt (arbeidsmiljøloven §2-3)
Hvis du er vitne til at noen oppfører seg dårlig med en kollega, latterliggjør eller kommer med nedsettende kommentarer, grip inn.
- Gjør det klart at du ikke godkjenner denne typen oppførsel rettet mot vennen din. Da er man med på å sette grenser for hva som er greit og ikke i et sosialt arbeidsmiljø, sier Andersen.
Fire tips for å forhindre trakassering
Arbeidsgivers undersøkelses- og handleplikt gjelder når arbeidstaker blir utsatt for trakassering. Det betyr at arbeidsgiver skal undersøke påstander om mishandling; hva skjedde? Arbeidsgiver må overvåke begge sider. Må ta skritt for å gjenopprette et trygt arbeidsmiljø for de involverte og gjøre det som er nødvendig for å forhindre at dette skjer igjen.
– Det er veldig viktig å passe på og følge de som ikke har det bra på jobb. Organisere og tilrettelegge arbeidet slik at ansatte de var ikke i fare for mobbing og uønsket oppførsel fra andre, sier Andersen.
Slik kan arbeidsgivere forhindre mobbing:
- Sett temaet på dagsorden. Snakk sammen om hvilken oppførsel som er akseptabel og uakseptabel.
- Bli kvitt atferd som går utover grensene.
- Få oversikt situasjoner som kan øke risikoen for eksponering for mobbing og iverksette nødvendige forebyggende tiltak.
- Ha klare prosedyrer å følge dersom du er i fare for mobbing.
Hva er mobbing?
Mobbing oppstår når en person gjentatte ganger og systematisk blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere personer over tid. En person synes ofte det er vanskelig å forsvare seg. Dette kan blant annet inkludere:
- trakassering
- latterlig
- erting
- bakvaskelse
- beskyldninger
Mobbing er forbundet med økt risiko for å utvikle symptomer på psykiske problemer som angst og depresjon, søvnproblemer og større risiko for langvarig sykefravær. Mobbing kan også føre til fysiske problemer.
Kilde: Arbeidstilsynet
Les og lær mer: Nesten dobling av antall pensjonister med lav pensjon som følge av korttidsopphold i Norge