Lokalmatprodusenter har møtt store utfordringer de siste årene. Til tross for dette økte salget fra 11,2 milliarder til 11,5 milliarder i 2021-2022.
Fredag 25. november mottok landbruks- og matminister Sandra Borch en rapport om salget av lokal mat og drikke det siste året.
– Lokalmatprodusenter har stått overfor betydelige utfordringer de siste årene på grunn av den sosiale nedstengningen og står overfor betydelige utfordringer knyttet til vekst priser og utvikling av grensehandel. Vi er glade for at salget til tross for dette har økt, sa statsråd Sandra Borch under presentasjonen av salgsrapporten, som fant sted på Helmersens Delikatesser i Tromsø.
Det som er nytt i år er fordelingen av salgskanaler, som er annerledes enn tidligere år. Nedgang i salget er observert i matvarehandelen, og vekst i HORECA og store husholdninger. Dagligvarehandelen er hoveddriveren for salget av lokalmat, med en nedgang på 4,9 prosent.
Vi anbefaler også artikkelen: Vil du bytte jobb? Hvordan gjøre jobbsøknaden din interessant for arbeidsgivere?
Kjedene har investert i lokal mat og drikke
– Flere kjeder har investert i lokal mat og drikke. Nå er det viktig at denne satsingen fortsetter, sier Borch.
Nord-Norge er et opplagt sted å selge lokal mat i dagligvarebutikker. Selv om salget er her nede også. De nordligste regionene har imidlertid den laveste nedgangen: bare 1-2 prosent.
«Her kan sørlendinger lære noe av nordlendinger! Mens vi vet at trykket på kjøpekraften var noe mindre i nord, var vi her i nord flinkere til å kjøpe lokal mat og drikke enn de sør i landet, sier landbruks- og matministeren.
Kilde: regjeringen
Les og lær mer: Sannsynligheten for en spent energisituasjon i Sør-Norge den kommende vinteren er redusert