Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Utviklingen av kunstig intelligens skaper utfordringer for gjennomføring av eksamen i skolen

Dodaj gjøre ulubionych
4.7/5 - (3 stemmer)
4.7/5 - (3 stemmer)

Den raske utviklingen av generativ kunstig intelligens (AI) skaper nye utfordringer for gjennomføring av eksamen i skolen. Utdanningsdirektoratet foreslår flere konkrete tiltak vedr våreksamen i 2024 og seriøs Endringer i eksamenssystemet for påfølgende år.

I dag finnes det programmer som lar deg bruke kunstig intelligens (AI) i frakoblet modus, det vil si uten behov for å logge på Internett. Det er ikke lenger nok å blokkere bruken av Internett under eksamen. Kombinert med stadig mer sofistikerte hjelpemidler gjør dette det stadig vanskeligere å sikre sikkerheten og integriteten til eksamen.

Utviklingen av kunstig intelligens skaper utfordringer og trenger nye løsninger

Utdanningsdirektoratet (Udir) samarbeider med distriktsmyndigheter og kommuner for å finne gode løsninger for å hindre at elever bruker kunstig intelligens ved skriftlig eksamen.

– De aller fleste studenter prøver ikke å jukse på eksamen. Vi kan imidlertid ikke utelukke at noen elever vil prøve å jukse ved hjelp av AI-verktøy. Med tanke på de aller fleste som følger reglene, tar vi en beslutning spesifikke handlingerfor å sikre en så god, trygg og rettferdig eksamen som mulig, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.

Les også: Nå vil fakturaen bli utstedt månedlig

Tirsdag den 13 februar Utdanningsforbundet, Lektorforeningen, Studentsamskipnaden, Skolelederforeningen, Skolenes Landsforbund og SC var samlet til møte i Udir. Her fikk de informasjon om vurderingene og anbefalingene som ble gitt av Udir. Partene diskuterte også hvordan man kan fortsette samarbeidet for å gjennomføre eksamen godt.

Økt beskyttelse og kontroll

Udir anbefaler øke antallet vakthold i eksamenslokalene og å styrke treningen deres, og stikkprøver før og under eksamen.

Sensoroppgaver har blitt mer krevende de siste årene da studentene må vurderes mot mer omfattende kriterier enn tidligere. Pengene er allerede bevilget til å øke sensorhonorarene i år.

En annen utfordring er utviklingen av AI-verktøy. Udir undersøker ulike verktøy som kan vurdere om kunstig intelligens ble brukt i en eksamensbesvarelse. Teknologien utvikler seg raskt og vi vil jobbe videre med dette i fremtiden. Studentenes rettssikkerhet vil bli prioritert høyt i disse evalueringene.

Færre hjelpemidler er tillatt

Studenter kan bruke hjelp til mange eksamener. For eksempel nettordbøker om språktema, juridiske data, Statistisk sentralbyrå og andre godkjente nettsider. Hjelpemidler blir mer og mer avanserte, og med kunstig intelligens-verktøy har det blitt en utfordring å få god kontroll over dem.

Myndighetene har besluttet å redusere antall tillatte hjelpemidler. Dette gjør det lettere å sjekke om elevene ikke bruker andre nettsider enn de de har tilgang til.

Lukket nettverk og offline ordbøker

Udir ber skoleeiere om å gi alle skoler en teknologisk løsning, som betyr at elevene ikke vil kunne bytte mellom et lukket nettverk av eksamener og et åpent nettverk av skoler.

Udir ber også kommunale og distriktsmyndigheter sørge for at alle skoler installerte norske ordbøker på elevenes digitale enheter. Vi gir da elevene tilgang til ordboken.

Tekniske forbedringer

Tekniske problemer under hovedfagseksamen 22. mai 2023 førte til at mange studenter ikke kunne logge seg på og ta eksamen.

Udir har jobbet tett med ulike systemleverandører for å forhindre lignende problemer i år. Omfattende testing og forbedringer har pågått siden fjorårets eksamen, og alt ungdomsskoler de må gjennomføre en testundersøkelse for å kontrollere den tekniske konfigurasjonen og utstyret.

Noen eksamener vil også gi papirkopier av oppgaver som et ekstra sikkerhetstiltak.

Behovet for alvorlige endringer fra 2025

Det er flere tiltak aktuelle for 2025 og utover. Udir vil se nærmere på flere tiltak, som å fjerne eller endre støtteprogrammet og den skriftlige eksamensforberedende delen, samt se på skjermovervåking og sikre eksamensnettverksmuligheter.

En annen mulig løsning er å ta eksamen på en skoleeid datamaskin i stedet for på din personlige datamaskin. Muligheten for å laste ned uautoriserte programmer er da eliminert.

På lengre sikt anbefaler Udir en bredere gjennomgang av skriftlig eksamen. Det er flere grunner til at det er verdt å vurdere nå hvilken type sluttkarakter vi skal ha i fremtiden norske skoler. Den teknologiske utviklingen skaper nye utfordringer og nødvendiggjør endringer. Dette er en del av arbeidet til Kvalitetsutvalget, hvis rapport for tiden er tilgjengelig på høring.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: Udir, Foto: pixabay

Les også: LO anser Norges Banks rentepolitikk som feil

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
5, den 28. 2024
temperaturikon 6° C
tungt skyet
Fuktighet: 95%
Pressure: 1017 mb
Vind: 6 mph
Vindsmak: 14 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 22 am
Solnedgang: 9: 06 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Støtte til utskifting av gamle vinduer fra Stavanger kommune

Støtte til utskifting av gamle vinduer fra Stavanger kommune Huseiere i Stavanger kan nå søke om støtte til utskifting av vinduer produsert i 1987 eller eldre. Bli med…


Den norske kronen er for svak – Det blir ingen rentekutt i år

Den norske kronen er for svak - Det blir ingen rentekutt i år Verden står overfor de mest utfordrende endringene siden andre verdenskrig, knyttet til økende spenninger...


Mai helg - tid for grilling, turer og avslapning utendørs

Maihelg - tid for grilling, turer og avslapning utendørs Den kommende maihelgen er den perfekte tiden for utendørs avslapning og rekreasjonsaktiviteter. Når temperaturen øker, …


Besøk våre sosiale nettverkssider