Fra april vil du motta månedlige fakturaer for kommunale avgifter. Trondheim kommune har merket at flere og flere sliter med å betale regningene hvert kvartal.
Fakturaen vil bli utstedt månedlig
Fakturaen for første kvartal vil som vanlig sendes som en samlet faktura med betalingsfrist 15. april. Faktura for april sendes i slutten av måneden, med betalingsfrist 15. mai. Da vil både innbyggere og næringsliv ta imot månedlige fakturaer, som skal betales innen den 15. hver måned. Autoriteter Trondheim kommune vedtok denne nye betalingsordningen i fjor høst.
Les også: Splittet og usikker på fordelene og konsekvensene av ny generativ AI
Økning i henvendelser
– Vi gjør dette på bakgrunn av den generelle økonomiske utviklingen i samfunnet. I De siste årene har vi sett en gradvis økning i antallet henvendelser fra beboere som ønsker å utsette eller dele opp fakturaene sine, sier prosjektleder Eva Haugan fra regnskapsavdelingen i Trondheim kommune.
Kommunen tolker dette som et signal om at stadig flere innbyggere i større grad enn tidligere trenger mulighet til å fordele utgiftene sine jevnt over året.
– I tillegg mottar vi jevnlig direkte forespørsler om månedlig fakturering av kommunale avgifter, både på telefon og e-post, fra kommunens innbyggere. Vi forstår at dette er en svært ønskelig og ettertraktet løsning, understreker Haugan.
Kvartalsvis rengjøringsgebyr
Det eneste unntaket i det nye systemet er innbetaling for rengjøring. Feiegebyret vil fortsatt bli fakturert kvartalsvis. Dette er fordi det er en lav avgift og mange regningsmottakere belastes kun for denne tjenesten.
– Det er også verdt å merke seg at fakturabeløpet er på januar og februar blir lavere. Dette er fordi periodiseringen eiendomsskatt og oppgjør vann- og avløpsavgiftene vil ikke være klare før i mars. Fakturaer inn januar og februar vil derfor kun inkludere gebyrer for søppeltømming og faste beløp knyttet til vann- og avløpsdeponering.
Fakturaen for mars blir årets høyeste, for denne måneden faktureres eiendomsskatt, vann- og avløpsavgifter og oppgjør av vannregninger. tre måneder.
Les også: Elektrisitet – hva alle bør vite
Elektronisk betaling anbefales
De som ikke bruker digitale betalingsmåter vil fortsatt motta månedlige papirfakturaer.
– Vi oppfordrer alle som har mulighet til å velge eFaktura eller AvtaleGiro som betalingsalternativ, da det å kombinere disse alternativene krever minimal administrasjon fra fakturamottakernes side, sier Haugan.
Trondheim kommune anbefaler også for bedrifter som ennå ikke bruker Elektronisk Handelsformat (EHF) til å vurdere å ta i bruk denne løsningen i fremtiden.
Månedlig fakturering ble i utgangspunktet innført på permanent basis, men som ved andre forbedrings- og utviklingsprosjekter vil dette også vurderes etter en tid.
– Det viktigste for kommunen er at vi leverer gode tjenester som er i tråd med innbyggernes ønsker og behov, sier Haugan
Har du problemer med å betale kommunale avgifter hvert kvartal?
Den siste tiden har mange kommuner i Norge gått over til et månedlig system med fakturering av kommunale avgifter. Dette kan også være tilfelle i din kommune.
Hvis du har problemer med å betale kvartalsgebyrer i din kommune, kan du alltid utsette eller dele opp fakturaene dine. Husk imidlertid at du må kontakte din kommune om denne saken.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre
Kilde: Trondheim kommune, Foto: Wojtek Sobieski
Les også: Vinter på fjellet? – Vinterferie full av overraskelser på veiene