Byen har vært delt siden en krig ble startet for å begrense antall biler. Folk har blitt delt inn i de som ønsker en grønn hovedstad og de som mener at "krigen mot biler" hemmer individuell frihet.
Kjempebiler for mennesker
Hanna Marcussen fra rådhuset sier: "Vi må gi denne byen tilbake til folket slik at barna våre kan leke trygt og de eldre kan sitte på en benk uten stress." Rådmannen med ansvar for byutvikling sier at for å gjøre dette må folk kvitte seg med bilene sine. Oslo har nylig utviklet en rekke tiltak for å motvirke bilbrukere. 700 eliminert parkeringsplasser, sentrum ble «omorganisert», gater ble omgjort til fotgjengerfortau og inngangsavgiftene ble økt. Denne kampen ble kalt «Berlinmuren mot sjåfører». For tiden, i Oslo sentrum, i et område på 1,9 km2, hvor det bor 5500 120 mennesker og 000 2020 mennesker jobber - de eneste bilene som finnes der er drosjer, kjøretøy for funksjonshemmede, utrykningskjøretøy og et lite antall tapte og forvirrede sjåfører. Hanna Marcussen legger til at i XNUMX Oslo vil fjerne de fleste privatbiler.
Europeisk grønn hovedstad
Oslo er utpekt av EU -kommisjonen som "European Green Capital" for 2019. Byen håper at innsatsen så langt vil rense luften, oppmuntre til kulturell aktivitet og redusere karbonutslipp, med målet om å redusere den med 95 prosent innen 2030. Endringene som er gjort så langt har allerede gitt mange effekter, for eksempel økt synlighet av kafeer og hagemøbler som er plassert ved siden av dem, samt et stort antall sykkelstativer. Oslo er i forkant av en bredere trend med andre store europeiske byer som Paris, Madrid, Brussel og Helsinki. Alle disse har et felles mål om å lære samfunnet å bruke biler.
Mange protester
Slik det skjer i livet og politikken, bringer slike endringer alltid mange støttespillere, men også motstandere. For tiden skriver PR -lederen “Yes or Cars in Oslo” -bulletinen, som allerede forbinder over 23 XNUMX mennesker på Facebook, som noen ganger snakker veldig skarpt om endringene som skjer. Vi kan lese: "Jeg vet ikke hvordan det hele vil ende, men jeg tror ikke glade syklister ville komme på gateforestillinger og danse i januar når det er -20 ° C (-4 ° F) med snø til knærne . "
Syklistene er fornøyde
Som det viser seg, er syklistene glade. "Det kommer til å bli flott," sier Christopher Olsson, en fotograf som vanligvis sykler rundt i byen. "Det er mange konflikter mellom sjåfører og syklister, ale hvis vi eliminerer biler helt, må vi forbedre offentlig transport, både når det gjelder pris og kvalitet, legger han til.
Problemer med offentlig transport
For tiden koster det nesten seks euro ($ 7) å kjøpe en billett. Offentlig transport er fortsatt veldig dyrt, og ikke alle har råd til det. I tillegg er det mange klager fra brukerne, som hovedsakelig gjelder forsinkelser, og disse er ikke veldig hyggelige hvis en person må vente i minus temperatur.