– Under pandemien gjorde skolen og lærerne alt for å gi hver elev en god utdanning ved å bruke teknologi og legge til rette for infrastruktur. Ambisjonen for fremtiden er å bygge digital kompetanse i læringsfellesskapet ved å videreutvikle gode digitale løsninger, sier Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Bruken av teknologi i norske klasserom har økt betydelig de siste årene og ulike praksiser er tatt i bruk.
De nye analysene til Utdanningsdirektoratet viser blant annet at:
- 3 av 4 skoleledere har erfart at den digitale infrastrukturen er av tilstrekkelig kvalitet til å gjennomføre et bredt spekter av digital læring.
- I etterkant av pandemien er forholdene for digital læring, enten det er på skolen eller når elevene er hjemme, relativt gode.
- Stadig flere elever får tilgang til den digitale enheten de har fått fra skolen.
- Det er store forskjeller i tilnærming lærere og skolers tilnærming til pedagogisk bruk *IKT.
- Kompetansenivået til både lærere og elever økte på kort tid.
- Over halvparten av skoleeierne sier at det er prioritert å styrke lærernes digitale fagkompetanse.
- Elever og lærere har god tilgang til digitale enheter.
- Digitale utdanningsressurser går til en viss grad foran tradisjonelle bøker.
- Både pandemien og den nye læreplanen har styrket det pedagogiske arbeidet i bruk av IKT i skolen.
* IKT spiller en tydeligere rolle i skolen gjennom læreplanene
Samfunnet endres med ny teknologi, ny kunnskap og nye utfordringer. Det stiller også krav til fremtidens skole.
– Vi har fornyet læreplanene. Teknologi, programmering og algoritmisk tenkning har kommet inn i læreplanen, og digitale ferdigheter kommer tydeligere til uttrykk som kompetansemål, sier Nilssen.
De nye læreplanene gir opplæring som er praktisk, variert og relevant, med varierte og endrede vurderingsformer.
– Aktive elever som har reell gjennomslagskraft, deltakelse og delt ansvar i læringsfellesskapet er grunnlaget for de nye læreplanene. Elevene skal utvikle medbestemmelse og bli hørt. Teknologi er både et verktøy for å nå faglige ambisjoner og et kompetanseområde som skal utvikles, forklarer Nilssen.
* IKT er et akronym for informasjons- og kommunikasjonsteknologi
Kilde: Utdanningsdirektoratet
Les vår neste artikkel: Barndomsminner har blitt vakre feriefrimerker