Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Teknologibruken i norsk skole har økt på kort tid

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

– Under pandemien gjorde skolen og lærerne alt for å gi hver elev en god utdanning ved å bruke teknologi og legge til rette for infrastruktur. Ambisjonen for fremtiden er å bygge digital kompetanse i læringsfellesskapet ved å videreutvikle gode digitale løsninger, sier Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet.

Bruken av teknologi i norske klasserom har økt betydelig de siste årene og ulike praksiser er tatt i bruk.

De nye analysene til Utdanningsdirektoratet viser blant annet at:

  • 3 av 4 skoleledere har erfart at den digitale infrastrukturen er av tilstrekkelig kvalitet til å gjennomføre et bredt spekter av digital læring.
  • I etterkant av pandemien er forholdene for digital læring, enten det er på skolen eller når elevene er hjemme, relativt gode.
  • Stadig flere elever får tilgang til den digitale enheten de har fått fra skolen.
  • Det er store forskjeller i tilnærming lærere og skolers tilnærming til pedagogisk bruk *IKT.
  • Kompetansenivået til både lærere og elever økte på kort tid.
  • Over halvparten av skoleeierne sier at det er prioritert å styrke lærernes digitale fagkompetanse.
  • Elever og lærere har god tilgang til digitale enheter.
  • Digitale utdanningsressurser går til en viss grad foran tradisjonelle bøker.
  • Både pandemien og den nye læreplanen har styrket det pedagogiske arbeidet i bruk av IKT i skolen.

* IKT spiller en tydeligere rolle i skolen gjennom læreplanene

Samfunnet endres med ny teknologi, ny kunnskap og nye utfordringer. Det stiller også krav til fremtidens skole.

– Vi har fornyet læreplanene. Teknologi, programmering og algoritmisk tenkning har kommet inn i læreplanen, og digitale ferdigheter kommer tydeligere til uttrykk som kompetansemål, sier Nilssen.

De nye læreplanene gir opplæring som er praktisk, variert og relevant, med varierte og endrede vurderingsformer.

– Aktive elever som har reell gjennomslagskraft, deltakelse og delt ansvar i læringsfellesskapet er grunnlaget for de nye læreplanene. Elevene skal utvikle medbestemmelse og bli hørt. Teknologi er både et verktøy for å nå faglige ambisjoner og et kompetanseområde som skal utvikles, forklarer Nilssen.

 

* IKT er et akronym for informasjons- og kommunikasjonsteknologi

Kilde: Utdanningsdirektoratet

Les vår neste artikkel: Barndomsminner har blitt vakre feriefrimerker

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
6:17, den 29. 2024
temperaturikon 7° C
tungt skyet
Fuktighet: 99%
Pressure: 1011 mb
Vind: 2 mph
Vindsmak: 4 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 19 am
Solnedgang: 9: 08 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Støtte til utskifting av gamle vinduer fra Stavanger kommune

Støtte til utskifting av gamle vinduer fra Stavanger kommune Huseiere i Stavanger kan nå søke om støtte til utskifting av vinduer produsert i 1987 eller eldre. Bli med…


Den norske kronen er for svak – Det blir ingen rentekutt i år

Den norske kronen er for svak - Det blir ingen rentekutt i år Verden står overfor de mest utfordrende endringene siden andre verdenskrig, knyttet til økende spenninger...


Mai helg - tid for grilling, turer og avslapning utendørs

Maihelg - tid for grilling, turer og avslapning utendørs Den kommende maihelgen er den perfekte tiden for utendørs avslapning og rekreasjonsaktiviteter. Når temperaturen øker, …


Besøk våre sosiale nettverkssider