Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Teknologibruken i norsk skole har økt på kort tid

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

– Under pandemien gjorde skolen og lærerne alt for å gi hver elev en god utdanning ved å bruke teknologi og legge til rette for infrastruktur. Ambisjonen for fremtiden er å bygge digital kompetanse i læringsfellesskapet ved å videreutvikle gode digitale løsninger, sier Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet.

Bruken av teknologi i norske klasserom har økt betydelig de siste årene og ulike praksiser er tatt i bruk.

De nye analysene til Utdanningsdirektoratet viser blant annet at:

  • 3 av 4 skoleledere har erfart at den digitale infrastrukturen er av tilstrekkelig kvalitet til å gjennomføre et bredt spekter av digital læring.
  • I etterkant av pandemien er forholdene for digital læring, enten det er på skolen eller når elevene er hjemme, relativt gode.
  • Stadig flere elever får tilgang til den digitale enheten de har fått fra skolen.
  • Det er store forskjeller i tilnærming lærere og skolers tilnærming til pedagogisk bruk *IKT.
  • Kompetansenivået til både lærere og elever økte på kort tid.
  • Over halvparten av skoleeierne sier at det er prioritert å styrke lærernes digitale fagkompetanse.
  • Elever og lærere har god tilgang til digitale enheter.
  • Digitale utdanningsressurser går til en viss grad foran tradisjonelle bøker.
  • Både pandemien og den nye læreplanen har styrket det pedagogiske arbeidet i bruk av IKT i skolen.

* IKT spiller en tydeligere rolle i skolen gjennom læreplanene

Samfunnet endres med ny teknologi, ny kunnskap og nye utfordringer. Det stiller også krav til fremtidens skole.

– Vi har fornyet læreplanene. Teknologi, programmering og algoritmisk tenkning har kommet inn i læreplanen, og digitale ferdigheter kommer tydeligere til uttrykk som kompetansemål, sier Nilssen.

De nye læreplanene gir opplæring som er praktisk, variert og relevant, med varierte og endrede vurderingsformer.

– Aktive elever som har reell gjennomslagskraft, deltakelse og delt ansvar i læringsfellesskapet er grunnlaget for de nye læreplanene. Elevene skal utvikle medbestemmelse og bli hørt. Teknologi er både et verktøy for å nå faglige ambisjoner og et kompetanseområde som skal utvikles, forklarer Nilssen.

 

* IKT er et akronym for informasjons- og kommunikasjonsteknologi

Kilde: Utdanningsdirektoratet

Les vår neste artikkel: Barndomsminner har blitt vakre feriefrimerker

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
3, Mai 10, 2024
temperaturikon 15° C
tungt skyet
Fuktighet: 37%
Pressure: 1021 mb
Vind: 2 mph
Vindsmak: 4 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 51 am
Solnedgang: 9: 35 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

El- og hybridbiler som brannfare om bord på bilferger i Norge?

El- og hybridbiler som brannfare om bord på bilferger i Norge? Sjøfartsdirektoratet har over tid fått mange spørsmål om håndtering av elbiler på passasjerskip...


Økning i kriminalitet blant tenåringer - Ny rapport

Økning i kriminalitet blant tenåringer - Ny rapport Den årlige SaLTo-rapporten for Oslo ble presentert. Rapporten viser en økning i antall anmeldelser om volds- og vinningskriminalitet blant unge.…


Ekstremværet «Hans» økte faren for cyanobakteriell oppblomstring i Mjøsa

Ekstremvær 'Hans' har økt faren for cyanobakteriell oppblomstring i Mjøsa En ny rapport avslører at 'Hans' førte til at mye kloakk og gjødsel strømmet ut i Norges største innsjø. I følge direktøren...


Besøk våre sosiale nettverkssider