Barn og unge er en sårbar gruppe som må beskyttes mot uønsket sporing og målretting, og Medietilsynet ønsker et forbud mot målrettet markedsføring mot mindreårige.
– Vi mener imidlertid at det er upassende å forby målrettet markedsføring mot alle fordi flertallet i Personvernutvalget ønsker å undersøke, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet
– Kommisjonen har gjennomført en viktig og ambisiøs gransking. I Medietilsynets høringssvar trekker vi spesielt frem det solide arbeidet som gjøres for å engasjere barn og unge med spørsmål knyttet til eget personvern, sier Velsand.
Medietilsynet støtter ikke et generelt forbud mot målrettet markedsføring
Et generelt forbud mot målrettet markedsføring diskuteres i en henvendelse fra personvernkommisjonen, og de fleste ønsker det undersøkt.
Et mindretall av komiteene indikerer at innholdssporing og utvalg og markedsføring har positive sider og ansvarlig databehandling er mulig. Et mindretall mener også at forbudet er uforholdsmessig. Det kan også ha negative konsekvenser for medienes mulighet til å finansiere konkurranse med globale aktører.
Du må sette en stopper for uønsket sporing
– Medietilsynet støtter mindretallet. Vi må få slutt på uansvarlig og uønsket sporing, men vi mener at det viktigste verktøyet for å motvirke dette er bedre håndhevelse av eksisterende og nye europeiske lover, sier Mari Velsand.
Medietilsynet mener Norge bør innføre et elektronisk ID-kort – ideelt sett basert på en felles europeisk standard.
"Hvis alle må bekrefte alderen deres når de oppretter en profil på sosiale medier, er det mer sannsynlig at mindreårige unngår målrettet markedsføring," sier Velsand.
Halvparten av alle 9-åringer er på sosiale medier
Personvernkommisjonen foreslår at det opprettes en lovkomité som skal vurdere og foreslå endringer i regelverket som beskytter barn og ungdom i digitale miljøer. Medietilsynet støtter dette forslaget og ber i sitt høringssvar om at slikt arbeid prioriteres. Det vises også til de nye EU-reglene om digitale tjenester (DSA). Disse inkluderer et forbud mot målrettet markedsføring mot mindreårige.
Les også: Polsk permanent førerkort: Bytte. Oppskrifter. Når og trenger alle å erstatte dem?
Medietilsynet 2022-undersøkelsen viser at halvparten av alle 9-åringer er på sosiale medier, og fra fylte 13 år har nesten alle tilgang til sosiale medier.
Undersøkelsen viser også at tre av ti 13-18-åringer har sett slagsmål eller kampplanlegging og alkoholsalg på nett det siste året. Dessuten mottok mer enn halvparten av 13-18-åringer reklame for produkter for å gå ned i vekt og få større muskler.
– Medietilsynet mener norske myndigheter tydeligere bør kreve at store globale aktører tar ansvar for mindreårige brukere. En gjennomgang av lover som beskytter barn og unge vil kunne gjøre dette enklere, sier Velsand.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.
Kilde: Medietilsynet
Les og lær mer: Støtte til varmepumper for mottakere av bostøtte