Sjefen for det norske trafikkpolitiet, Knut Smedsrud, gjør oppmerksom på de veitrafikkbestemmelsene som er gjeldende i Danmark, som tillater inndragning av kjøretøy som tilhører de farligste sjåførene. For tre år siden ble det innført regler der som resulterte i inndragning av flere hundre kjøretøy. Disse sanksjonene gjelder dersom du overskrider fartsgrensen med 100 km/t eller kjører med en promille over 2 promille. Knut Smedsrud, leder for Utrykningspolitiet (UP), understreker i et intervju med NRK behovet for å se nærmere på disse. regelverk og eventuell implementering i Norge.
Stopper med for høy hastighet på riksvei nummer 7
Under en rutinemessig fartskontroll rundt midnatt fra lørdag til søndag på riksvei nummer 7 ved Gol, ble tre unge sjåfører stoppet. To av dem kjørte i 172 km/t, mens den tredje kjørte i 131 km/t. Målingene ble utført i et område hvor tillatt hastighet var 80 km/t. Operasjonssjef for Sør-øst politidistrikt, Jan Kristian Johnsrud, understreker i et intervju med nyhetsbyrået NTB at disse tre sjåførene trolig vil bli fratatt førerkortet i lang tid. Denne situasjonen så ut til å indikere at de tre arresterte organiserte et løp.
Vi oppfordrer deg til å lese neste artikkel: Mandater i Norge
Knut Smedsruds stilling
Knut Smedsrud uttrykker sin bekymring for slike hendelser, og anser dem som ekstremt umodne og respektløse overfor andre trafikanter og forskrifter. Han understreker også at situasjoner med spesielt farlig fartsovertredelse er alt for vanlig. Et eksempel på dette er pågripelsene 6. mai, da ti førerkort ble inndratt på en natt, og høyeste fartsgrense da var 230 km/t.
Flere kontroller på riksvei nummer 7
Riksvei 7, som går gjennom Hallingdalen, anses å være et ekstremt farlig veistrekning hvor det kan forventes flere kontroller. Operasjonsleder Jan Kristian Johnsrud innrømmer at aggressiv kjøring for tiden er på moten ikke bare i denne delen, men også i andre politidistrikter. Natt fra lørdag til søndag ble det meldt om fartsovertredelse og alvorlige ulykker i flere politidistrikt. I tillegg til de tre sjåførene som er arrestert i Gol, ble en sjåfør i Stavanger bøtelagt for å ha kjørt 146 km/t i 90 km/t-sone og en annen sjåfør ble stanset i Møre og Romsdal for å ha kjørt 143 km/t i 80 km/t. sone begrenset til XNUMX km/t.
Økning i antall ofre blant unge sjåfører
I 2023 har allerede 40 personer omkommet på norske veier. Vegvesenet konstaterer at etter flere år med nedgang i denne tragiske statistikken, øker antallet unge som dør i trafikkulykker igjen. trafikkulykker. Ifølge data fra Vegvesenet har det ikke vært så stort antall ofre blant personer i alderen 16 til 24 år på ti år.
Behovet for å ta grep
På grunn av økningen i antall ulykker og fartsovertredelser gjør norske vegvesener oppmerksom på det presserende behovet for å iverksette effektive tiltak for å bedre trafikksikkerheten. De gjeldende regelverket i Danmark, som tillater inndragning av kjøretøy til de farligste sjåførene, er en inspirasjon for norske veimyndigheter. Innføring av lignende sanksjoner i Norge kan bidra til økt bevissthet og ansvar sjåfører og redusere risikoen for alvorlige trafikkulykker.
Det er også ekstremt viktig å gjennomføre hyppigere fartskontroller og effektivt håndheve trafikkreglene. Dette er den eneste måten å effektivt forhindre overdreven akselerasjon og farlig oppførsel på veien.
. Sammendrag
Norges trafikksjef, Knut Smedsrud, peker på behovet for å innføre i Norge allerede gjeldende regler i Danmark, som tillater de farligste sjåførene å beslaglegge kjøretøy.