Ifølge nettsidene til Statens vegvesen har Norge de sikreste veiene i Europa for åttende år på rad. På 10 år har antall dødsfall på veiene gått ned med 20 prosent.
- Dette er selvfølgelig oppløftende og viser at selv om vi hadde dårligere resultater i fjor, så gjør vi mye godt arbeid. Dette skyldes målrettet, systematisk og kunnskapsbasert arbeid over tid. Men vi setter oss tøffe mål med nullvisjon – én drept eller skadd i trafikken er én for mye, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i Vegvesenet.
Les også: Går rentene opp igjen neste uke?
Norge på topp
For åttende år på rad er Norge det sikreste landet i Europa for trafikksikkerhet med 21 drepte per million innbyggere, etter at 116 mennesker ble drept på norske veier i fjor.
Mellom 2012 og 2022 reduserte Norge antall dødsulykker med 20 %. Det er European Road Safety Council (ETSC) i sin årsrapport som rangerer Norge som best i Europa.
Sverige følger Norge med 22 dødsfall per million innbyggere. Også i Storbritannia, Danmark, Sveits, Irland, Tyskland og Finland er antall dødsulykker i trafikken lave med mindre enn 35 dødsfall per million innbyggere. Romania (86) og Serbia (83) er i den andre enden av skalaen og er de minst sikre landene i Europa.
Med et snitt på 46 dødsulykker i trafikken per million innbyggere er europeiske veier fortsatt tryggere enn veier i andre deler av verden.
Store forskjeller i Europa – post-pandemisk vekst
I 2022 døde 20 678 mennesker på Europas veier, noe som tilsvarer nesten 400 dødsfall per uke, en økning fra i fjor. I store deler av Europa er det en økning i antall drepte på veiene etter 2020 og 2021. Svaret på dette er en pandemi og transportrestriksjoner. Hvis du sammenligner dataene med året før pandemien i 2019, sank antallet omkomne med 9 %.
Vi kan se at i et tiårsperspektiv går utviklingen også i riktig retning. Sammenlignet med 2012, i 2022, døde 5 868 færre mennesker på veiene i europeiske land. I fjor ble 140 alvorlig skadet i Europa.
Samarbeid er nøkkelen til Norges suksess
Til tross for økningen i antall drepte på veiene i 2022, har Norge den laveste risikoen per befolkning i Europa.
Mens Statens vegvesen har ansvaret for trafikksikkerheten i Norge, er vegdirektøren opptatt av å dele æren med resten av Norges «trafikksikkerhetsfamilie»: politi, helse, kommuner, fylker, Trygg Trafikk og andre organisasjoner.
"Det er det målrettede, gode samarbeidet som har ført oss dit vi er i dag," sier han.
Han har større ambisjoner i sitt arbeid knyttet til trafikksikkerhet
selv Norge har gode resultater sammenlignet med Europa ligger vi betydelig bak våre egne ambisjoner som ligger i Nasjonal transportplan (NTP). Dette betyr at handlingene må intensiveres.
– Vi trafikanter i sommer, når mange reiser på tur, kan vi gjøre enkle og effektive tiltak for å forebygge dødsulykker – avslutter vegdirektøren og oppfordrer alle til å være oppmerksomme, respektere fartsgrenser, bruke bilbelte og kjøre uten. narkotika.
Den 20. juni i Brussel vil European Transport Safety Council (ETSC) presentere sin årlige sikkerhetsindeksrapport (PIN 2022). Guro Ranes, som er direktør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, sitter i ETSC.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.
Kilde: Statens vegvesen
Foto: Wojtek Sobieski