Fra 1. januar 2024 skal alle rekrutteringsbedrifter som ansetter ansatte i Norge innhente tillatelse fra Arbeidstilsynet.
Det nåværende systemet avsluttes på nyåret registrering av arbeidsformidlingsbyråer og vil bli erstattet godkjenningssystem. Kun rekrutteringsselskaper godkjent av Arbeidstilsynet kan lovlig ansette arbeidstakere.
– Ansattrekrutteringsbedrifter overføres ikke automatisk fra det gamle registeret til den nye listen. Men før du kan inkluderes i den nye anmeldelsen fra 1. januar 2024, må du først sende inn en søknad og få godkjenning, forklarer direktør for Alf-avdelingen Erik Sakshaug i Arbeidstilsynet.
Les også: Falske sedler i omløp
Få svaret med en gang
Skjemaet for å søke om tillatelse til å drive rekrutteringsselskap har vært i drift siden 20. november.
Les mer og søk godkjent bemanningsforetak
I søknadsløsningen skal arbeidsformidlingen dokumentere overholdelse av sine lovpålagte forpliktelser, herunder ha skriftlig arbeidsavtale og forsikring mot arbeidsulykker.
Skjemaet er enkelt å bruke og godkjenningsvedtaket fattes umiddelbart etter innsending av søknaden.
– Det er imidlertid ikke mulig å sende inn en søknad uten å oppfylle alle kravene og legge ved all nødvendig dokumentasjon – sier Sakshaug.
Arbeidstilsynet skal overvåke og føre tilsyn med godkjente virksomheter i 2024.
Les også: Kreftpasienter som får oppfølging hjemme
Oversikt over godkjente rekrutteringsselskaper
Godkjente rekrutteringsselskaper vil bli samlet i en offentlig oversikt på nettstedet arbeidstilsynet.no.
Denne gjennomgangen vil vise rekrutteringsselskaper som har "godkjent" status og som lovlig kan rekruttere og ansette arbeidskraft. Dersom en godkjent arbeidsbedrift ikke oppfyller kravene til godkjenning, kan også Arbeidstilsynet trekke godkjenningen. Bedriften vil da få en «ikke godkjent»-status i anmeldelsen.
– Det nye godkjenningssystemet vil bidra til å luke ut useriøse rekrutteringsbedrifter, gjøre det lettere for innleiebedrifter å velge seriøse arbeidsleverandører og gi offentlige myndigheter bedre verktøy for å gjennomføre effektive tilsyn, sier Alf Erik Sakshaug.
Webinar for godkjenningsskjema
Torsdag 23. november inviterer Arbeids- og velferdsetaten til webinar om det nye godkjenningssystemet. I webinaret lærer du hva som må eksistere for å bli godkjent og også hvordan du søker om godkjenning.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre
Kilde: Arbeidstilsynet
Les også: Nå kan du reservere ditt PESEL-nummer