Norske innbyggere brukte 6,8 milliarder kroner på kjøp i utlandet
Fra januar til september i år brukte nordmenn 6,8 milliarder kroner på kjøp i utlandet, hvorav 2,9 milliarder ble brukt på dagligvarer og daglige behov.
Norske innbyggere brukte 6,8 milliarder kroner på kjøp i utlandet
Ifølge ny statistikk om grensehandel brukte nordmenn totalt 6,8 milliarder CZK på dagsreiser til utlandet i årets tre første kvartaler. Samtidig ble det foretatt 3,6 millioner slike turer, og gjennomsnittlig kjøpesum for én reise var 1892 kroner.
– I første kvartal i år brukte vi 1,9 milliarder CZK på kjøp under endagsreiser til utlandet. Andre kvartal inneholdt påske og mange høytider, noe som økte grensehandelen til 2,6 milliarder kroner. I tredje kvartal gikk verdien av kjøpene litt ned og nådde 2,3 milliarder kroner, sier seniorrådgiver Guro Henriksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Mest til dagligvarer og daglige behov
– Folket i Norge helt klart de brukte bruke mesteparten av pengene dine på dagligvarer og daglige behov når du handler i utlandet. I perioden januar til september i år bevilget vi 2,9 milliarder CZK til denne typen produkter, som utgjør 43 % av det totale beløpet som brukes under grensehandel, informerer Guro Henriksen.
Les også: Akuttmottaket i Oslo endrer adresse
Handlekurven inneholder også en lang rekke produkter som er høyt beskattet i Norge. Alkohol står for 13 % av kjøpene, hvorav 8 % er vin og brennevin, og 5 % er øl og cider. 5 % av pengene brukt på grensehandel ble brukt på snus, og ytterligere 5 % på sigaretter og tobakk. Kullsyreholdige drikker og mineralvann er populære produkter blant nordmenn når de handler i utlandet. Kullsyreholdige drikker utgjorde 7 % av alle grensekjøp, og sjokolade og søtsaker 4 %.
– I tillegg brukte nordmenn 721 millioner CZK på besøk på kafeer, restauranter og andre tjenester under dagsturer til utlandet, hvorav mesteparten ble brukt på spisesteder, legger Guro Henriksen til.
14,3 % prisøkning på mat og alkoholfri drikke i Sverige
En stor del av grensehandelen for dagsturer til utlandet er dagligvarer, og hovedhandelsmålet er Sverige. Ifølge data fra det svenske statistikkontoret SCB økte prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer i Sverige med 14,3 % fra januar til september i år sammenlignet med fjoråret i samme periode. Til sammenligning er prisene på de samme produktene i Norge økte med 10,1 % ifølge Norwegian konsumprisindeks.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre
Kilde: Statistisk sentralbyrå
Les også: Nå kan du reservere ditt PESEL-nummer