Jeg er veldig stolt og glad for at vi nå kan presentere Made in Norway, vårt nye nasjonale merkevareprogram av bærekraftige norske produkter og løsninger. Merket skal hjelpe flere norske bedrifter til å lykkes i internasjonale markeder og er en av flere aksjoner under eksportreformen Hele Norge, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Made in Norway vil være et beskyttet varemerke for norske produkter eksportert til utlandet. Det skal være et tegn på kvaliteten på norske produkter og øke betalingsviljen for dem.

– Norske bedrifter har veldig gode produkter og løsninger, men nordmenn er ikke alltid så flinke til å selge disse gode produktene og løsningene. I mange internasjonale markeder kan en bedrift eller et produkt ha en klar tilknytning til Norge stor verdi, sier industriministeren.

Les også: Elektrisk revolusjon: Det siste året før endringen i 2025

Ønsket av næringslivet

Flere land har egne nasjonale opprinnelsesmerker. Norske bedrifter ba om en løsning som ligner på Made in Norway.

Det som nå bringes på markedet er utviklet og tilpasset etter dybdeintervjuer og kvantitativ testing med 200 norske bedrifter fra alle sektorer.

– Nå vil flere norske bedrifter få tilgang til gode verktøy som vil hjelpe dem å styrke sin posisjon på det vanskelige internasjonale markedet. Vi gjør forberedelser slik at hele Norge kan eksportere mer, sier Vestre.

Norges Handelshøyskole, BI og Høgskulen på Vestlandet og andre instanser var tett involvert i prosjektet. Bortsett fra departementet Utenrikssaker og Norsk Patentkammer. Innovasjon Norge skal administrere dette programmet. Dette for å sikre merkevarens bransjenøytralitet samt å bygge tillit til merkevaren i samfunnet og på markedet. Merket representerer derfor uavhengige, delte verdier.

Bærekraftige løsninger

– Jeg håper at opprinnelsesmerket vil bidra til forståelse for nordmenn selskaper verdsetter å bruke Norge og positive egenskaper knyttet til Norge i egen merkevarebygging og historiefortelling. På denne måten blir de en del av landslaget som hjelper Norge med sin posisjonering. Det betyr at de også kan få en høyere pris for sine norske produkter og løsninger i internasjonale markeder, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

I utlandet forbindes Norge ofte med ansvar, bærekraftig utvikling, ren luft og vakker natur. Dette er en fordel norske bedrifter vil kunne bruke i sin markedsføring når de er godkjent for å bruke det nye merket.

Bedrifter som ønsker å bruke merket må kunne påvise at en vesentlig del av produktet eller løsningen er produsert i Norge, har en plass i et nullutslippssamfunn, bidrar til minst ett av FNs bærekraftsmål og ikke er skadelig. til noen av EUs seks miljømål.

«Made in Norway» vil være et beskyttet varemerke for norske produkter eksportert til utlandet.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: regjeringen, Foto: Innovasjon Norge

Les også: Hvordan holde nyttårsforsetter – lover vi for mye?