Ifølge utgivelsen har Forbrukerrådet og syv andre forbrukerorganisasjoner sendt inn en klage mot Meta for en rekke brudd på personvernloven.
– Det må være en endelig slutt på selskapets katt-og-mus-lek med europeiske myndigheter – sier Forbrukerrådet.
Klage mot Meta for grove lovbrudd
En klage som er sendt inn til nasjonale myndigheter okrony data, fremhever blant annet hvordan teknologigiganten bryter lovpålagte krav om rettferdig behandling, formålsbegrensning og dataminimering. Det er også umulig for brukere å gi fritt og informert samtykke, gitt selskapets masseovervåking og ugjennomsiktige forretningsmodell.
– Meta har gjentatte ganger forsøkt å skjule hvordan det krenker brukernes rettigheter til personvernet, sist ved å bruke «si ja eller betal»-modellen. Det er på høy tid at europeiske myndigheter tar tak i måten bedrifter driver på, sier Finn Lützow-Holm Myrstad, teknisk direktør i Forbrukerrådet.
– Selskapets forretningsmodell, som er basert på masseovervåking og profilering av brukere, er fundamentalt inkonsistent med Europeisk lov og norsk. Dessverre har selskapet tydeligvis ingen intensjon om å endre forretningsmodell eller tilpasse seg gjeldende regelverk, sier Finn Lützow-Holm Myrstad.
Meta er eier av bl.a. Facebook og Instagram, som har over 250 millioner europeiske brukere. I 2018 i EU og Norge General Data Protection Regulation (GDPR) trådte i kraft. Forordningen stiller en rekke krav, blant annet hvilke personopplysninger som kan behandles og hva disse opplysningene kan brukes til.
Les også: Nå er alle sykehus i Norge nå koblet til Stamnett
Masseovervåking av egne brukere
Metas masseovervåking og bruk av personopplysninger har lenge vært i søkelyset. Det irske datatilsynet og EU-domstolen har også funnet at selskapets behandling av personopplysninger er ulovlig. Meta har med andre ord drevet i strid med europeisk lov i flere år.
– Innsamling og sammenstilling av informasjon om oss krenker ikke bare vår rett til personvern, men utsetter oss også for manipulasjon, diskriminering og svindel. Dette skader både oss, forbrukerne og samfunnet som helhet, sier Myrstad.
– Meta sporer oss både på sine tjenester og på andre måter når vi er online. Informasjon om hva vi liker, hva vi kjøper, vår fysiske og psykiske helse, seksuelle legning, politiske synspunkter og mye mer samles inn, sammenstilles og brukes til å målrette annonser og andre budskap, sier Myrstad.
Les også: Dra nytte av mange rabatter med mObywatel-applikasjonen
Klage på Metas «si ja eller betal»-modell
Forbrukerrådet og mange andre europeiske forbrukerorganisasjoner tidligere klaget på Metas nye «si ja eller betal»-modell til nettverket til European Consumer Protection Authority (CPC). Årsaken var at selskapet tvinger brukerne til å velge mellom å la personopplysningene deres brukes til markedsføring eller betale for å publisere annonser.
Datatilsynet i Norge, Nederland og Hamburg har bedt European Data Protection Board (EDPB) om å: avgi en formell tolkningsuttalelse. En slik uttalelse vil gi en indikasjon på hvordan loven håndheves i hele EØS.
– Metaen presenterer personvern som en rettighet vi må betale for. Vi forventer at myndighetene gjør det klart at grunnleggende rettigheter verken er til salgs eller noe bedrifter kan respektere, sier Myrstad.
lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre
Kilde: Forbrukerrådet, Foto: pixabay
Les også: Statsminister i Republikken Polen: – Polen og Norge er gode samarbeidspartnere