I mars omkom 14 personer i ulykker. Det er elleve flere dødsfall enn i fjor, og denne måneden har det vært flest dødsfall på ti år.
Det viser foreløpige data fra Statens vegvesen.
Les også: Busser må gå – elbiler må vike
Rekordmange ulykkesofre
– Mars var en veldig trist måned med tanke på veitrafikk. 14 dødsfall i trafikken er en betydelig økning sammenlignet med 2023 og tidligere år. Denne økningen bekymrer oss, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen.
Ni menn, fire kvinner og en gutt døde. To av dem er fotgjengere. Sju omkom i front-mot-ulykker, fire i utforulykker og én i en e-scooterulykke. I en av kollisjonene tre døde personer.
Totalt var det tolv ulykker i Agder, Rogaland, Telemark, Østfold, Oslo, Innlandet, Møre og Romsdal, Trøndelag og Troms.
– Vi går inn i en sesong der flere er på veien. Både sykler og motorsykler vil bli en del av veitrafikken igjen. Det er spesielt viktig nå som alle er klar over dette fordi det vil være noen grupper av trafikanter som ikke alltid vil være lette å få øye på, slår Ranes fast.
I år har 22 mennesker omkommet
Totalt omkom 22 personer i trafikkulykker i januar, februar og mars. Det er ni flere enn i fjor og flest siden 2020, da 24 mennesker døde i samme periode.
Statens vegvesen, politiet og andre institusjoner jobber kontinuerlig med å bedre trafikksikkerheten. Men hvis antallet ulykker skal reduseres, må hver enkelt av oss bidra.
Ranes har følgende oppfordring til trafikanter:
– Vi vet hva som fungerer. Overhold fartsgrensen og tilpass den til forholdene, kjør uten rusmidler, bruk bilbelte setebelter og hold oppmerksomheten på veien. Det eneste du trenger å gjøre er å kjøre.
Hver ulykke er en tragedie
Antall ulykker varierer fra år til år og måned til måned. Heldigvis gikk antallet døde og alvorlig skadde ned over tid. I fjor omkom 113 personer i trafikkulykker, mot 147 i 2014.
– Hver trafikkulykke de er i dødsulykker og alvorlige skader er en tragedie og hver ulykke er én for mye. Vi må alle jobbe videre for å redusere ulykkene, sier Ranes.
Les også: Godkjenning av tilhengeren til å kjøre med en hastighet på 100 km/t