Statens vegvesen og Oslo kommune for å sikre best mulig flyt transport kollektivtrafikk etter stenging av Ring 1 ble muligheten for å kjøre elbil i kollektivtrafikken midlertidig utelukket. Utskifting av veimerking starter i mai. Skiltene er gyldige fra utstedelsesdatoen.
Les også: Kompensasjon: Ikke vær redd for å be om mer
Elbiler må vike
Statens vegvesen stenger ringveien (Ring 1) mens Hammersborgtunnelen bygges om og Vaterlandstunnelen moderniseres. Stenging av omkjøringsveien vil føre til økt trafikk på resten av veinettet og det er behov for å bedre fremkommeligheten offentlig transport.
Statens vegvesen stenger Ring 1 i tre år med start 1. juli 2024.
Forbud mot elektrikere i Oslo
Fra 6. mai elbiler de vil ikke kunne bevege seg i kollektivfeltene, så de må kjøre sammen med annen trafikk. Det midlertidige forbudet vil gjelde 24 timer i døgnet, uavhengig av om det er passasjerer i bilen eller ikke.
– Elbiler kunne kjøre i kollektivfelt. Denne fordelen er nå fjernet på grunn av tilgjengelig buss. Prosentdel elbiler på kollektivfeltene i rushtiden er nå så tungt at bussene blir betydelig forsinket, ifølge trafikkprosjektleder for Statens vegvesen Offentlige Halvard Gavelstad.
Les også: Den landsdekkende pålegget trer i kraft mandag 1. april
Bussene må gå
- Det er viktig å sikre best mulig flyt i kollektivtrafikken og enhetlig kjørefeltregulering offentlig transport på veier. Derfor vedtar også Oslo kommune å fjerne mobilitetsmuligheten elbiler langs kollektivfelt på kommunale veier, sier Rune Gjøs, avdelingsdirektør i Bymiljøetaten.
For kollektivtransport og reisende vil dette bety en bedre og mer forutsigbar hverdag.
– Vår jobb er å holde folk i bevegelse, og dette tiltaket er avgjørende for å sikre effektive og forutsigbare kollektivtilbud, sier plandirektør i Ruter, Snorre Lægran.
Før tunnelene stenges
Alle aktiviteter vil starte en tid før selve stengingen av Ring 1, slik at det er tid til å gjøre eventuelle endringer før arbeidet med tunnelen starter. Det midlertidige forbudet mot elbiler i kollektivfeltene er ett av flere tiltak som skal begrense privatbiltrafikken i sentrum Oslo og tiltrekke flere mennesker å bruke offentlig transport, sykle eller gå.
– Vi oppfordrer de som kan til å la bilen stå og reise i stedet offentlig transport, på sykkel eller til fots, sier prosjektleder for trafikk, Halvard Gavelstad i Statens vegvesen.
Les også: Godkjenning av tilhengeren til å kjøre med en hastighet på 100 km/t