Det sies at noen ganger kan politikere ty til mange, til og med drastiske og til og med groteske, handlinger for å bevise gyldigheten av planene deres. For å bevise at «Byen uten biler»-prosjektet fungerer, ble det gjennomført en fotgjengertelling på... fjorårets FIFA-VM. For hvilket formål?
“By uten biler”
Oslo vil gjerne bevise at planen om å fjerne biler fra byen fungerer, og derfor ble fotgjengere talt. Hva ble det gjort for? For å sammenligne dataene med året før og vise hvilken enorm forskjell. Ingenting ville imidlertid indikere noe merkelig hvis det ikke var for at tellingen fant sted i et ganske uvanlig øyeblikk, som var fjorårets fotball -VM. Vi vet alle godt at den gang reiste titusenvis av mennesker til sentrum for å se kamper på store skjermer. Dessverre er det disse dataene som er blitt samlet med dataene fra 2017.
[wc_button type = "primær" url = "[wc_button type =" primær "url =" [wc_button type = "primær" url = "[wc_button type =" primær "url =" https://web.facebook.com/ radionorwegia / "title =" Lik oss på Facebook! " target = "blank" url_rel = "" icon_left = "facebook-f" icon_right = "" position = "center" class = ""] Lik oss på Facebook! [/ wc_button]
Fake News i Oslo
Miljøpartiet De Grønne er skaperen og største støttespilleren for «Byen uten biler»-prosjektet. Nylig, under presentasjonen av rapporten, varslet en av partirepresentantene, nemlig Hanna Marcussen, at rapporten og dataene i den bekrefter at deres «grønne politikk» fungerer. Vi trengte ikke vente lenge på svaret fordi Carl Erik Krefting, som er styreleder i Byfolk, en forening av eiendomsbesittere i Oslo, kommenterte fru Marcussens uttalelse slik: «Dette er skremmende falske nyheter».
Les også: European Green Capital 2019 - Høyre kritiserer millioner av utgifter.
Sweco -rapport
Sweco er selskapet som er ansvarlig for å utarbeide en rapport som bekrefter at prosjektet "By uten biler" fungerer korrekt. Hans data viser at trafikkrestriksjoner vil bli innført bil i Oslo ført til en økning i antall fotgjengere med hele 10 % sammenlignet med året før. Til syvende og sist kan det ikke nektes at disse tallene i stor grad forvrenger den eksisterende virkeligheten.
Hva ble gjort?
For å fjerne et stort antall biler i Oslo ble mange avviklet parkeringsplasser, så mange som 350. I tillegg ble et stort antall stengt veier slik at biler ikke kan komme inn til Oslo sentrum.
Les også: Gratis kommunikasjon hele året? Dette er et nytt forslag fra Miljøpartiet De Grønne i Oslo
Dårlig forberedelse
Selv skaperen av rapporten, Sweco, innrømmer at den ikke er perfekt. Målingen av mennesker ble utført på to dager, dvs. 16. og 19. juni, for endelig å sammenligne disse resultatene med to lignende dager fra 2017. Vær oppmerksom på at dagene da fotgjengermålinger ble tatt var tiden da fotball -VM ble arrangert, det vil si da tusenvis av mennesker gikk inn til sentrum for å se kampen. Swecos representanter legger til "resultatene av undersøkelsen som er utført er svært avhengige av forholdene som råder på en gitt dag, og dette gjelder også for spesielle hendelser, vær og andre tilfeldige faktorer."
Det er mye mindre fotgjengere
Sannheten er, som det viser seg, en annen enn det som presenteres i Sweco-rapporten utarbeidet på oppfordring fra Miljøpartiet De Grønne. Til syvende og sist mislykkes prosjektet "City without Cars" fordi Tall Promenaden Management-byrået målte fotgjengere på Karl John Street. Målingen ble gjort ved hjelp av et termisk kamera. Det viser seg at trafikken på dette stedet fra februar til desember gikk ned med hele 8 % sammenlignet med fjoråret, det vil si med 1.085.910 XNUMX XNUMX personer. Så, fungerer "grønn politikk"?
Fotgjengermålingen under FIFA World Cup skulle bevise at «Byen uten biler»-prosjektet fungerer og gjør det bra! Skjønner Miljøpartiet De Grønne at de gir uriktige data, som kalles «fake news»? Les artikkelen ovenfor, og du vil lære hvordan de ønsket å bevise gyldigheten av grønn politikk.