Som en påminnelse trådte nye bompenger i Oslo i kraft 1. juni. Dette er en stor endring for alle sjåfører som beveger seg rundt i sentrum. Noen av oss lurer sannsynligvis på hva pengene fra bompenger skal brukes til. Tenker du på veioppgraderinger? Til en viss grad, ja - dessverre er dette bare en liten prosentandel av budsjettplanene for dette året og de kommende årene. Så la oss se nærmere på denne situasjonen.
Bompenger -Road Bompenger i Oslo - midler til veireparasjoner veldig små
Det er verdt å merke seg at de neste fire årene vil inntektene fra bompengestasjoner beløpe seg til 15,1 milliarder CZK. Det er allerede utarbeidet en detaljert fordelingsplan. Ifølge de siste opplysningene har staten til hensikt å bevilge kun 2 % av de nye midlene til veier. Resten vil gå til investeringer som: forbedring offentlig transport og bygging av sykkel- og gangveier. Større En ny satsing skyter også fart: Fornebubanen - ombyggingen av T-banen.
Les også: Kiropraktor eller kiropraktor i Stavanger
T -banelinje som forbinder Majorstuen og Fornebu - den største investeringsplanen
Ifølge kontorets klimaavdeling Oslo Kommuner, i de neste fire årene er det det fornebubanen(T-banen som forbinder Majorstuen og Fornebu) skal i stor grad finansieres gjennom bomavgifter. For eksempel: I 2020 vil det bli bevilget 116 millioner CZK til bygging av en ny T-banelinje til Fornebu. Da vil dette beløpet helt sikkert øke etter hvert som byggefasen skrider frem. For å oppsummere budsjettplanene - over årene - 2020-2023, vil ca. 4,1 milliarder CZK overføres til den nye T-banelinjen fra kl. bompenger betalt av sjåfører.
Ikke gå glipp av: Bompenger i Oslo
Oslo bompenger - prosjekter som letter daglig kommunikasjon i sentrum
Bare over en milliard kroner er beregnet på ulike prosjekter knyttet til forbedring av T-banens funksjon (nytt signalsystem) Staten ønsker også å bevilge et stort beløp til neste års utbygging av trikkenettet. Gode nyheter for tohjuls entusiaster. Innen 2025 skal det lages 100 km nye sykkelveier. E16-vegen fra Sandvika til Wøyen får et beløp på ca 2020 i 470 millioner kroner. Også E18-veien i Filipstad skal finansieres med bompenger keepere.
Hva synes du om slike investeringsplaner? Vil de kommende endringene gjøre det lettere å navigere i byen? Vil de eliminere antall trafikkork? Vi venter på din mening.