. 1. juni sto sjåfører fra Oslo overfor store bompengemoderniseringer boomer. 52 nye porter og innføring av et nytt system for avregning av betalinger for reiser - dette venter sjåfører som besøker byen så vel som innbyggerne selv. Elektroniske tavler med informasjon om hva og for hvor mye som også vil forsvinne. Sjåfører må selv finne ut hvor mye de vil betale. Er dette gode endringer? Sannsynligvis ikke helt. De vil definitivt (i det minste i begynnelsen) bringe mer kaos.
!
- intern sone (indre ring),
- Oslo sone (Osloringen),
- bygrense (bygrensen).
Gebyrene gjelder begge veier - når du går inn og ut. Eierne av elektroniske biler må også betale - så langt var de dekket av den "reduserte tariffen".
Hva mer vil endre seg?
Flytter du rundt i hovedstaden? Du må nødvendigvis lagerføre en spesiell opptaksenhet reiser (bombrikke). Til gjengjeld får du ikke bare rabatter, men også muligheten til å bruke timeprisen (timesregel).
i tall...
indre ring:
- Bensinbil / hybrid: 17 kr / 21 kr
- Diesel: 19 kr / 23 kr
- Elbil: 4 kr / 8 kr
Osloringen:
- Bensinbil / hybrid: 21 kr / 27 kr
- Diesel: 25 kr / 30 kr
- Elbil: 5 kr / 10 kr
Bygrense:
- Bensinbil / hybrid: 21 kr / 27 kr
- Diesel: 25 kr / 30 kr
- Elbil: 5 kr / 10 kr
Vi må vente på resultatene og de første fruktene av endringene. Hvordan nærmer sjåførene det seg selv? Meningene er delte her, men de fleste er redde for endringer.
Hva tror du?