Nasty Gal og en ny reklame med "for tynn modell" ifølge britiske ASA har nettopp blitt trukket tilbake. Selskapet avverger angrepet.
ASA - Advertising Standards Authority
ASA er en organisasjon som kontrollerer kvaliteten på reklame som vises på TV. Det ble grunnlagt i 1962 i Storbritannia. Organisasjonen er ikke finansiert på noen måte av den britiske regjeringen. Dens hovedrolle er å regulere innholdet i reklame, salgsfremmende tiltak og direkte markedsføring i Storbritannia ved å undersøke klager, klager og dårlige anmeldelser som kan sendes av blant annet forbrukere. ASA avgjør ofte om en gitt annonsering er i samsvar med reklamestandarder. Det kan føre til fjerning av annonsen.
Les også: Epoken med estetisk medisin - hjelper det med selvaksept?
Nasty Gal og en ny reklame
Nasty Gal er et klesfirma grunnlagt av Sofhia Amoruso. Selskapet har vært på markedet siden 2006, og siden har det fått over 550 000 kunder i 60 land. Nylig kunne vi være vitne til avdukningen av den nye annonsen. Det 30 sekunder lange stedet viser vakre landskap, en hund i glass som soler seg ved bassenget og en vakker og som det viser seg, ifølge mange mennesker, en altfor avmagret modell.
Les også: Naturlighet er på moten. Kroppen som slagmark
Klager og klager
Etter at annonsen ble sendt, rapporterte mer enn 20 personer klager på modellen, som spiller hovedrollen i stedet. Ifølge klagerne er jenta for tynn, ønsker å være en person som lider av anoreksi, og hennes holdning kan sende en negativ melding til de mange millioner unge jentene som ser annonsen. ASA, som en organisasjon som kontrollerer kvaliteten på annonsene, bestemte seg for å trekke stedet fra TV. De argumenterer for det slik: "Vi kom til den konklusjonen at med mange skudd ser modellen underernært ut"
Nasty Gal er uenig i beslutningen
Selskapet er uenig i organisasjonens beslutning, og legger til at modellen bruker størrelse 36, noe som er vanlig blant mange unge kvinner, og at BMI hennes er på et passende nivå.