Skatt i stedet for TV -lisensavgift. Den norske regjeringen har kommet med et forslag om å oppheve TV -abonnementet. Den skal erstattes av "NRK -avgiften". Dette betyr at endringene trer i kraft 1. januar 2020. Er dette et godt alternativ for skattebetaleren? Hva betyr dette for husholdningene i Norge, og hvordan blir den nye skatten beregnet?
Slutt på TV -abonnement
Revolusjonen i finansieringsmetoden for offentlige medier ble presentert for to dager siden, dvs. 29. mars 2019. Det er verdt å merke seg at offentlige medier for øyeblikket støttes av radio- og fjernsynsabonnement. Innbyggerne betaler et årlig abonnement på drøyt 3000 kroner. Imidlertid ønsker NRK nå å innføre en egen skatt som vil bli oppført i den årlige selvangivelsen (Skattemelding). Slik at alle må betale det tvangsmessig, noe som betyr høyere fortjeneste.
I en spesiell pressemelding skriver Høyre-talsmann Tage Pettersen: «Vi ivrer eliminere gebyret som et resultat abonnementstjeneste, fordi den foreløpig ikke passer inn i dagens modell (...). Dagens løsning tar ikke hensyn til innbyggernes økonomiske situasjon. Stadig færre betaler abonnementsavgift fordi de ser på NRK ved hjelp av nettbrett, telefon eller datamaskin. Vi trenger en mer moderne og rettferdig modell for offentlig mediefinansiering som tar hensyn til dagens medietilgangsteknologier.
De estimerte utgiftene knyttet til den nye skatten er som følger. Maksimum skatt vil trolig være lik 1700 kr. Det spesifikke beløpet avhenger nå av hver enkelt innbyggers individuelle inntekt. Betalingsplikten vil gjelde etter fylte 17 år. Dette gjelder alle gårdsbruk hjemme, uavhengig av antall personer i familien.
Skatt i stedet for TV -lisensavgift. Som et resultat av endringene er prisene som følger:
150 000 NOK - 200 NOK;
mellom 150 000 og 200 000 NOK - 800 NOK;
i størrelsesorden 200 000 og 250 000 NOK - 1400 NOK;
i størrelsesorden 250 000 og 350 000 kroner - 1600 kroner;
og over beløpet på 350 000 NOK - 1700 NOK.
Støtte for lokale medier?
Myndighetene vil donere pengene som er innhentet for å støtte lokale medier. Imidlertid har private radio- og TV -stasjoner ofte ikke et høyt budsjett. Og de har ikke råd til å utvide virksomheten og investere. De støttes vanligvis av lokalt publikum.