50 nye gater i Oslo er stengt. Miljøpartiet De Grønne har nylig overrasket med mange endringer og moderniseringer knyttet til bilindustrien: eliminering av mange parkeringsplasser i byer (inkludert blant annet i Oslo sentrum), introduksjon av nye veidører. Det er et annet forslag foran oss som kan ha like mange støttespillere som motstandere: å stenge 50 gater for biltrafikk i Oslo. Hvordan vil det fungere i praksis?
50 nye gater i Oslo er stengt. Hva med opphavsmennene selv?
– Flertallet av Oslos innbyggere støtter flere bilfrie gater. Derfor ønsker vi i nær fremtid å introdusere konseptet med å midlertidig stenge gater for trafikk. Beboere kan til og med ta initiativ hvis de vil at gaten deres skal være mer enn bare en vei noen ganger.»(...).
– Programmet skal fungere på en slik måte at beboerne selv skal kunne søke om å stenge gaten for biltrafikk. Hvis folk ønsker det, vil kommunen også bidra til utviklingen av gaten deres – for eksempel ved å sette opp benker, lekeplasser og plante planter.» - byråd, medlem av byutviklingsrådet. Dagbladet Hanna Marcussen (MDG) for Nattevisen.
50 nye gater i Oslo stengt for biler - stemmer av motstand!
Opposisjonen anklager Miljøpartiet De Grønne for ikke å ville lytte til innbyggernes behov. Stenersen fra Frp legger ikke skjul på frykten:
«Det er på tide at miljøpartiets politikere også begynner å lytte til innbyggere som ikke ønsker stengte gater, vanskelige kjøreforhold og uplanlagte byprosjekter. Vi har behandlet mange innbyggerinitiativ mot stengte gater, men med over 80 mål veien i Oslo, dette arbeidet er rett og slett ikke veldig pålitelig. Dessuten har det nåværende bystyret ikke klart å lage for mange gode lekeplasser for barn i sentrum gjennom alle disse årene. Hos MRP ønsker vi en levende by, og vi ønsker å nyte gater som er tilgjengelige for alle innbyggere.» - Stenersen fra Frp for Nattevisen.
50 nye gater i Oslo er stengt
Hva er din mening? Liker du denne ideen? Hva ser du fordelene med en slik løsning.