I mars registrerte Fjellinjen 30,9 millioner reiser ved bomstasjoner i og rundt Oslo. Det betyr en økning på 2 %. sammenlignet med samme periode i fjor, etter å ha tatt hensyn til påsken.
Færre dieseler, mer elektrisk på Oslos veier
Hvis vi kobler til elbiler, elektriske varebiler og tunge kjøretøy nullutslipp vil vi få en andel elbiler på 42,2 %.
Les også: Busser må gå – elbiler må vike
En stor endring kommer i Oslo, over 50 prosent elektrisk
– Vi har aldri sett en så høy andel strøm før. Til tross for tregt nybilsalg økte andelen elbiler med 5,3 prosentpoeng sammenlignet med fjoråret. Hvis denne veksten fortsetter, vil det være over 2025 prosent av elbilene på Oslos veier innen utgangen av 50, sier Stian Strøm Arnesen, forskningssjef i Fjellinjen.
Avgiftene finansierer fremtidige transportløsninger i Oslo. Årlig betaler sjåførene rundt PLN 4,5 milliarder kroner Fjellinjen bompenger. Gebyrene som betales går tilbake til nærmiljøet og finansierer kollektivtransport og nye gang- og sykkelveier, leser vi i Fjellinjens informasjon.
Les også: Bøker på polsk i det norske biblioteket: Et flerspråklig bibliotek tilgjengelig for alle