– Regjeringen ønsker å bidra til å gjøre transport av gods og tunge gods mer utslippsfri, og da vil fritak og lavere bompenger være et skritt i riktig retning. Det lønner seg å velge fossilfrie løsninger – også innen tungtransport – sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I september 2022 åpnet Samferdselsdepartementet, etter anmodning fra Statens vegvesen, innføring av fritak eller takstreduksjoner for elektriske lette nyttekjøretøyer og tunge gasskjøretøyer i alle bompengeprosjekter via AutoPASS-systemet. Dette programmet er allerede i kraft og Landsstyret Vegvesenet endret nylig sine bompengeretningslinjer, slik at lokale myndigheter kan sette fritak eller lavere avgifter for disse kjøretøyene. I segmentprosjekter vedtatt av Stortinget krever satsendringer samtykke fra garantistene.
Les også: Isbreer i Norge har blitt tynnere og fortsetter å smelte
Tunge nullutslippskjøretøyer kan allerede dra nytte av fritak eller reduserte takster når de passerer bomstasjoner. Takket være AutoPASS tekniske system og endringer i retningslinjer vedr bompenger det er nå organisert og åpent for reduserte satser eller unntak også for elektriske lette nyttekjøretøyer og tunge gasskjøretøyer i alle offentlige bompengeinnkrevingssaker. Tidligere var dette kun mulig i enkelte byområder.
Allerede 1. september 2022 ble det opprettet en egen takstklasse for alle gassdrevne kjøretøy fra gruppe 2 (kjøretøy med totalvekt inntil 3500 XNUMX kg) i enkelte byområder. Der det er mulig har bompengetakstene blitt differensiert av økologiske årsaker. Takket være endringene kan lokale myndigheter bestemme at det enda flere steder skal bli billigere å omgå bomstasjoner med elektriske lette nyttekjøretøyer og tunge gasskjøretøyer.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Legg til en kommentar og kanskje også et bilde.
Kilde: regjeringen
Les også: Hvordan søke om barnehageplass i Norge?