Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Bensinsalget i Norge - et stort fall

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Bensinprisene stiger som vi skrev i nyere publikasjoner. Verdien av den norske kronen faller også. Alt dette har en direkte innvirkning på salgsresultatene av bensin og diesel. Per i dag er tapene allerede store. Landet taper milliarder av dollar. Statens sentralbyrå for statistikk (SSB) viste spesielle forskningsresultater. Sammenlignet med de første seks månedene av 2018, sank bensin- og dieselsalget i Norge med 2019 prosent i 4,6. Dette er allerede veldig betydelige endringer. 

Bensinsalg i Norge - hvor mye betaler vi?

La oss se nærmere på prisene:

Gass:

Veibruksavgift: 5,25 kr/l

CO2 -utslippsavgift: 1,18 SEK / l

Diesel:

Veibruk 3,81 kr / l

CO2 -utslippsavgift: 1,35 SEK / l

Selvfølgelig er det alltid 25% merverdiavgift og gebyrer som er fastsatt av spesifikke bensinstasjoner og distributører.

Nordmenn elsker elbiler.

"I utgangspunktet kan vi si at prisen på drivstoff er 60 prosent avgifter og skatter, 30 prosent markedsprisen på drivstoffet og 10 prosent fortjeneste." - sier Einar Gotaas fra Drivkraft -organisasjonen.

Verdt å lese: Ingen bompenger - dyrere offentlig transport

Bensin til salgs i Norge. Landet taper milliarder

Bensinsalget i Norge faller, og staten taper.

«Tapet av inntekter for statskassen er åpenbart. Alle tallene viser at det har vært en betydelig nedgang i drivstoffsalget. (...) Dersom den nedadgående trenden fortsetter i andre halvår i år, kan det antas at den årlige nedgangen i drivstoffsalget vil utgjøre nesten 200 millioner liter. Det vil bety at det for første gang på over et tiår selges mindre enn 4000 millioner liter drivstoff på ett år. - Einar Gotaas fra Drivkraft drivstoffprodusenter bransjeorganisasjon.

Utseendet til elbiler er ikke uten betydning?

Vi kan ikke se bort fra elbiler her. Utseendet deres hadde en betydelig innvirkning på sjåførenes valg og følgelig på salget av bensin, olje og diesel i Norge. Folk som kjører mye de er mer villige til å velge elektrisk kjøretøy – av økonomiske, økonomiske og økologiske årsaker. Det er stadig flere elbiler i gatene i hovedstaden Oslo.

Verdt å lese: Elbiler i Norge med moms?

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
9, Mai 8, 2024
temperaturikon 13° C
tungt skyet
82%
1024 mb
3 mph
Vindsmak: 6 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 56 am
Solnedgang: 9: 30 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media

Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media Ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet frykter åtte av ti nordmenn at...


Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme – vedvarende mangel på arbeidskraft

Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme - vedvarende mangel på arbeidskraft En undersøkelse fra NAV viser at arbeidsgivere er mindre optimistiske med tanke på fremtidsutsiktene. Redusert …


Avregistrering og omregistrering av kjøretøyet ditt selv – det er enkelt

Av- og omregistrering av kjøretøyet selv - Det er enkelt Du kan avregistrere og registrere kjøretøyet ditt på Din Side på Statens vegvesens nettsider. Det viktigste er at du kan…


Besøk våre sosiale nettverkssider