Vi har skrevet mye om endringer i veitrafikken den siste tiden. Vi skrev blant annet om kontroversielle bomavgifter – denne ideen fikk ikke støtte. Mangel på bompenger Det kan imidlertid generere et annet problem – høyere kostnader knyttet til kollektivtransport. Hvordan ser det ut i praksis? Vi oppfordrer deg til å lese vår nye serie, der vi vil presentere hele situasjonen mer detaljert.
Ingen bompenger og hva som er neste ...
Spørsmålet om bompenger har blitt tema nummer ett i årets valgkamp. Parti Ikke for bompenger (FNB) i sitt valgprogram er førsteprioritet fjerning av bomstasjoner. Hun understreket det betydelige faktum at dagens system faktisk er en skjult form for beskatning av enkelte kommuneinnbyggere. I følge beregninger avvikling bompenger kan få kostnadene for kollektivtransport til å øke med opptil 45%. Ingen bompenger.
Ingen bompenger Hva er fangsten?
Innkrevde bompenger er ryggraden i programmet Oslopakke 3 (et program for utvikling av offentlig transport og et system med sykkelveier og gangveier i hovedstaden i Norge). Det er de som dekker kostnadene knyttet til programmet. Oslo bompenger har en praktisk anvendelse: utvikling av nye sykkelfelt og nye prosjekter knyttet til utvikling av kollektivtransport, nye trikker og t -banen. Som et resultat av endringene vil det bli bevilget et mindre beløp til veginfrastrukturen. Det er også verdt å merke seg at endringene også vil bidra til å subsidiere offentlig transport i Oslo og Akershus.
Bompengefinansiert ruter
På dette tidspunktet er det viktig å merke seg at ruteren for tiden er finansiert av bompenger. Hvis endringene trer i kraft, må ruteren sikre inntekter fra andre kilder hvis tilgangen til offentlig transport skal opprettholdes på dagens nivå. Hvis Oslo og Akershus kommuner ikke bevilger flere midler til offentlig transport, vil Routers eneste alternativ være å øke billettprisene.
Hva synes du om endringene? Var mangelen på bompenger et godt skritt?
Husk å lese: Veitoll i Norge - det er et alternativ til bompenger!