Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Bensinsalget i Norge - et stort fall

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Bensinprisene stiger som vi skrev i nyere publikasjoner. Verdien av den norske kronen faller også. Alt dette har en direkte innvirkning på salgsresultatene av bensin og diesel. Per i dag er tapene allerede store. Landet taper milliarder av dollar. Statens sentralbyrå for statistikk (SSB) viste spesielle forskningsresultater. Sammenlignet med de første seks månedene av 2018, sank bensin- og dieselsalget i Norge med 2019 prosent i 4,6. Dette er allerede veldig betydelige endringer. 

Bensinsalg i Norge - hvor mye betaler vi?

La oss se nærmere på prisene:

Gass:

Veibruksavgift: 5,25 kr/l

CO2 -utslippsavgift: 1,18 SEK / l

Diesel:

Veibruk 3,81 kr / l

CO2 -utslippsavgift: 1,35 SEK / l

Selvfølgelig er det alltid 25% merverdiavgift og gebyrer som er fastsatt av spesifikke bensinstasjoner og distributører.

Nordmenn elsker elbiler.

"I utgangspunktet kan vi si at drivstoffprisen er 60 prosent av avgifter og avgifter, 30 prosent av markedsprisen på drivstoffet og 10 prosent av fortjenesten." - sier Einar Gotaas fra Drivkraft -organisasjonen.

Verdt å lese: Ingen bompenger - dyrere offentlig transport

Bensin til salgs i Norge. Landet taper milliarder

Bensinsalget i Norge faller, og staten taper.

- Tapet av statens inntekt er åpenbart. Alle tallene viser at det har vært en betydelig nedgang i drivstoffsalget. (…) Hvis den nedadgående trenden fortsetter også i andre halvår i år, kan det antas at den årlige nedgangen i drivstoffsalget vil utgjøre nesten 200 millioner liter. Dette vil bety at for første gang på mer enn ti år vil det bli solgt mindre enn 4000 millioner liter drivstoff på ett år. " - Einar Gotaas fra Drivkraft drivstoffprodusenter bransjeorganisasjon.

Utseendet til elbiler er ikke uten betydning?

Vi kan ikke se bort fra elbiler her. Utseendet deres hadde en betydelig innvirkning på sjåførenes valg og følgelig på salget av bensin, olje og diesel i Norge. Folk som kjører mye de er mer villige til å velge elektrisk kjøretøy – av økonomiske, økonomiske og økologiske årsaker. Det er stadig flere elbiler i gatene i hovedstaden Oslo.

Verdt å lese: Elbiler i Norge med moms?

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
6:15, Mai 2, 2024
temperaturikon 7° C
tungt skyet
Fuktighet: 74%
Pressure: 1024 mb
Vind: 4 mph
Vindsmak: 5 mph
Skyer: 94%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 11 am
Solnedgang: 9: 16 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Forhandlingene mellom staten og de viktigste fagforeningene om lønnsoppgjør brøt sammen

Forhandlingene mellom staten og hovedfagene om lønnsoppgjør brøt sammen Tirsdag 30. april brøt forhandlingene mellom staten og hovedfagene om årets lønnsoppgjør sammen.…


Skjerpede krav til arbeidstakerbolig i Norge: Nytt regelverk fra juni 2024

Skjerpede krav til arbeidstakerbolig i Norge: Nytt regelverk fra juni 2024. Fra 1. juni 2024 innføres strengere regler om arbeidstakerbolig. Målet med endringen er å forhindre upassende...


I dag er fristen for å levere selvangivelsen – hva skjer hvis du ikke gjør det?

I dag er fristen for å levere selvangivelsen – hva skjer hvis du ikke gjør det? Fristen for å levere selvangivelsen er tirsdag 30. april ved midnatt. Så langt…


Besøk våre sosiale nettverkssider