Norges matpriser fortsetter å stige. Forskjellene er store - for eksempel våre svenske naboer. Vi snakker hovedsakelig om meieriprodukter, grønnsaker, frukt og kjøtt. Nettavisens partner, enhver.no har analysert 3500 historiske matvarepriser. Prisene i årene 2013-2019 ble tatt under mikroskopet. Forskningen dekket hovedsakelig populære, mellomstore detaljhandelskjeder som Rema 1000, Coop Extra og Kiwi. Hvordan er situasjonen i praksis? Hva med produkter importert fra utlandet?
Matvarepriser i Norge og inflasjon
Matvareprisene er for tiden over inflasjonen. Forbrukerpris / inflasjonsindeks (Konsumprisindeksen) i rapporteringsperioden var 16,2 prosent. For eksempel: Norvegia -osten er nå 30,7 prosent dyrere enn i 2013. Frossen laks er 27 prosent dyrere, kjøttdeig (kjedens eget merke) er 23 prosent dyrere og melk er 21,9 prosent dyrere.
Matprisene stiger fortsatt.Mangel på konkurranse forårsaker prisøkninger
Svært få "utenlandske" produkter importeres i Norge. Som et resultat har matkjeder og produsenter ingen å kjempe med i kampen for den norske forbrukerens interesse. Svært få produkter importeres.
- Landbruksvarer er først og fremst beskyttet. Markedsreguleringer og som et resultat av mangel på konkurranse fra utenlandske enheter resulterer i en svak økning i produksjonseffektivitet, mangel på innovasjonsutvikling, dårligere produktutvikling og høye priser. Å beskytte markedet mot import betyr at det er mulig å sette høyere melk og kjøttpriser enn om varene var mer konkurranseutsatt. Derfor kan Nortura og Tine distributører heve prisene uten alvorlige konsekvenser - kommenterer Ivar Gaasland, professor ved Handelshøyskolen (BI) i Bergen.
Husk å lese:
Bensinsalget i Norge - et stort fall
Hvordan bekjempe høye priser i Norge?
Eksperter snakker med én stemme i samklang - det er bare én løsning på problemet - en økning i importen. Da må prisene på lokale produkter automatisk være lavere. Konkurransen ville også stimulere kreativiteten til produsenter og distributører. For å beholde kunden hos seg, må produksjonsselskaper og individuelle butikkjeder nå innovative løsninger.