Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Matvareprisene i Norge er høyere enn inflasjonen

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Norges matpriser fortsetter å stige. Forskjellene er store - for eksempel våre svenske naboer. Vi snakker hovedsakelig om meieriprodukter, grønnsaker, frukt og kjøtt. Nettavisens partner, enhver.no har analysert 3500 historiske matvarepriser. Prisene i årene 2013-2019 ble tatt under mikroskopet. Forskningen dekket hovedsakelig populære, mellomstore detaljhandelskjeder som Rema 1000, Coop Extra og Kiwi. Hvordan er situasjonen i praksis? Hva med produkter importert fra utlandet? 

Matvarepriser i Norge og inflasjon

Matvareprisene er for tiden over inflasjonen. Forbrukerpris / inflasjonsindeks (Konsumprisindeksen) i rapporteringsperioden var 16,2 prosent. For eksempel: Norvegia -osten er nå 30,7 prosent dyrere enn i 2013. Frossen laks er 27 prosent dyrere, kjøttdeig (kjedens eget merke) er 23 prosent dyrere og melk er 21,9 prosent dyrere.

Matprisene stiger fortsatt.

Mangel på konkurranse forårsaker prisøkninger

Svært få "utenlandske" produkter importeres i Norge. Som et resultat har matkjeder og produsenter ingen å kjempe med i kampen for den norske forbrukerens interesse. Svært få produkter importeres.

- Landbruksvarer er først og fremst beskyttet. Markedsreguleringer og som et resultat av mangel på konkurranse fra utenlandske enheter resulterer i en svak økning i produksjonseffektivitet, mangel på innovasjonsutvikling, dårligere produktutvikling og høye priser. Å beskytte markedet mot import betyr at det er mulig å sette høyere melk og kjøttpriser enn om varene var mer konkurranseutsatt. Derfor kan Nortura og Tine distributører heve prisene uten alvorlige konsekvenser - kommenterer Ivar Gaasland, professor ved Handelshøyskolen (BI) i Bergen.

Husk å lese:

Bensinsalget i Norge - et stort fall

Hvordan bekjempe høye priser i Norge?

Eksperter snakker med én stemme i samklang - det er bare én løsning på problemet - en økning i importen. Da må prisene på lokale produkter automatisk være lavere. Konkurransen ville også stimulere kreativiteten til produsenter og distributører. For å beholde kunden hos seg, må produksjonsselskaper og individuelle butikkjeder nå innovative løsninger.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
9, den 26. 2024
temperaturikon 8° C
tungt skyet
Fuktighet: 74%
Pressure: 1011 mb
Vind: 4 mph
Vindsmak: 7 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 27 am
Solnedgang: 9: 01 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april Over 2,6 millioner har levert selvangivelse og 1,6 millioner har fått selvangivelse. Fristen for å levere selvangivelse er tirsdag 30. april -...


Radio Wataha. Sammen skaper vi et musikalsk rom

Radio Wataha. Sammen skaper vi et musikalsk rom Vi leter etter inspirasjon. Hos Radio Wataha fokuserer vi alltid på mangfoldet og den musikalske lidenskapen i samfunnet vårt. Derfor inviterer vi deg til å bidra til radiospillelisten vår! Radio…


Nye data: Sterk økning i kommuneskattene de neste årene

Nye data: Sterk økning i kommunale avgifter de neste årene Det vil bli en drastisk økning i vann- og avløpsavgiftene de neste fire årene. Det viser en studie utført i de største kommunene i...


Besøk våre sosiale nettverkssider