Bruke tjenestene til en strømleverandør? Betaler du regningene dine hver måned? Absolutt ja. Du gjør det sannsynligvis automatisk. Hver måned har vi tross alt hundrevis av regninger liggende på bordet eller i elektronisk form. Vi ønsker å betale så raskt som mulig og glemmer at våre hardt opptjente penger ofte forsvinner fra kontoen vår – sammen med neste betalte faktura. Forbrukerrådet anbefaler imidlertid økt årvåkenhet. Det har blitt sagt harde ord om strømleverandørene de siste ukene. Ifølge forbrukerrapporter og analyser blir kundene lurt – spesielt på kampanjer. Svindel innebærer blant annet mangel på spesifikk informasjon om en gitt kampanje, rammeverket eller påfølgende gebyrer. Bagatell? Kanskje, men på lang sikt snakker vi om store beløp.
Norge: Strømforbrukere lurt - hva er fangsten?
Statens forbrukerråd har foretatt en overhaling av strømpriser og kontrakter via sammenligningstjenesten streampris.no. Nå tror de at energiselskaper systematisk lurer kundene sine. Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket mener at dette ikke kan være tilfelle og ønsker å se nærmere på hvordan spesifikke selskaper opererer. Ikke la deg lure! Hva du skal ta hensyn til!
Forbrukerrådet fremhever tre viktige faktorer som kan ha en prisfangst:
- Energiselskaper skjuler prisbonuser.
- Leverandøren angir ikke varigheten av kampanjetilbud.
- Tjenesteyteren overfører selv kundene til et "dyrere abonnement" uten forhåndsvarsel.
Mangelen på spesifisitet på markedet er hovedproblemet...
Å oppsummere. Som det viser seg, er ikke kampanjene som leverandøren kontakter tjenestemottakeren med så attraktive som de kan virke. Dette er ofte en gjennomtenkt strategi. I tillegg må vi påpeke at leverandørene elektrisk energi De tillater seg frimodig å gjøre slike grep. Hvorfor? Konkurransen på dette feltet er ubetydelig og praktisk talt ikke-eksisterende. Strøm er en tjeneste som kunden må bruke. Derfor vil han uansett være kunde hos tjenesteleverandøren.
Ikke vent! Les videre! Smartphone forsikring innbo pluss innbo super!