I de senere år elbiler har hatt vekst i det norske markedet. I 2021 søkes ny rekord: med en andel på omtrent 65 % elbiler i nybilmarkedet.
Men samtidig er det usikkerhet om fortsettelsen. Hvis det blir regjeringsskifte etter høstvalget, er det mye som tyder på at vi for første gang vil motta moms på elbiler. En av dem som er veldig skeptiske til dette er Norges største bilimportør, Harald A. Møller AS.
Elbilsalg i Norge
Det er en frykt for at insentiver for ved bruk av elbiler etter valget. Det kan være avgjørende for salget elbiler i Norge.
Vi jobber med et helt grønt bilmarked i 2025 og tar allerede sikte på å selge merkene våre 85-90 prosent rene elbiler. Vi er imidlertid bekymret for at mangelen på politisk vilje vil bremse utviklingen. Noen partier går fra 2025 -målet, mens de røde og grønne planlegger å innføre merverdiavgift. Vi tror det kan være en stor hindring for 2025, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.
Ingen tro på politikerne
De er representanter for merkene Volkswagen, Volkswagen kommersielle kjøretøyer, Audi, Skoda, Cupra og Seat i Norge.
- Nå kommer elbilmodeller i flere segmenter og prisklasser. Det er veldig viktig at de viktigste stimuliene kan virke i fasen vi går inn i. Det ville være et stort paradoks hvis en rødgrønn regjering med store ambisjoner både i distrikts- og miljøpolitikk skulle stenge utviklingen av elbiler. Det sier Hekneby i en pressemelding.