Hamang -tunnelen (Hamangtunnelen), stengt i 1,5 år, har vært åpen siden i går, 6 uker før planen. Fra i går betyr dette en bedre flyt av biltrafikk for og rundt Sandvik.
- Den opprinnelige åpningsdatoen for tunnelen er 1. oktober, men vår entreprenør BMO har jobbet hele sommeren for å bli ferdig før planen, og de har lyktes. Vi er stolte over å kunne åpne tunnelen i god tid før planen, sier byggeleder Anna Dalsøren Berg i Statens vegvesen.
- Åpningen av Hamang -tunnelen bidrar til en bedre trafikkflyt rundt Sandvika og vi er glade og stolte over at prosjektet er fullført, sier May Bente Hiim Sindre, prosjektleder E16 Sandvika - Speider i Statens vegvesen.
Hamang -tunnelen har blitt renovert. Hele prosjektet kostet cirka 4 milliarder kroner
Med åpningen av Hamang-tunnelen fullfører Statens vegvesen nå E16 Sandvika-Wøyen-prosjektet. Strekningen Sandvika-Wøyen, som tidligere var E16 gjennom Sandvik sentrum med et gjennomsnittlig daglig trafikkmengde på 36 000 biler (ÅDT- årsdøgntrafikk), er nå erstattet av en ny E16 og den gamle E16 har blitt lokalveien til Sandvika. Prosjektet kostet cirka fire milliarder kroner. Hovedarbeidet på Hamangtunnelen var å reparere betongvegger som hadde slitt seg betydelig over tid.
-Vi byttet også ut noe av det elektriske utstyret i tunnelen, og veien i tunnelen ble også asfaltert, sier BMOs Bent Asbjørnhus, som hadde ansvaret for oppussingsarbeidet i tunnelen.
. Godt samarbeid mellom byggherre og entreprenør
- Samarbeidet med BMO var veldig bra, vi hadde en effektiv og god dialog gjennom hele prosessen. Vi er veldig fornøyd med kvaliteten på arbeidet BMO har gjort, samt at de gjorde det godt i tide, avslutter Dalsøren Berg.