...
Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Telenor advarer om en ny svindelbølge

Dodaj gjøre ulubionych

; omfanget er trolig stort.

Tusenvis av mennesker har mottatt e -post om at de har blitt belastet dobbelt for fakturaene sine og kan kreve refusjon fra Telenor. Dette er bare den siste bølgen av svindelforsøk, vi kommer nok aldri til å bli kvitt problemet.

- Kundeservice har mottatt flere forespørsler om forfalskning av faktura. Folk spør hovedsakelig om e -posten er legitim, og noen ringer for å rapportere svindelen. Det er også noen få som sier de ble lurt, sier Telenors senior sikkerhetsrådgiver Thorbjørn Busch.

Telenor advarer mot e-poster sendt de siste ukene som etterligner selskapet

De ber om refusjon

“Hei, kjære kunde, vi informerer deg skriftlig om en feil ved betaling av regningen for juni 2021. Det oppstod en teknisk feil under betalingsprosessen fra våre servere. Derfor oppfordrer vi deg til å søke om refusjon ved å fylle ut returskjemaet. "

E -posten har Telenor -logoen og inneholder en lenke til et nettsted der du kan logge inn for å "be om refusjon". Det er flinke kriminelle som står bak dette svindelforsøket. Målet er at brukeren klikker på lenken.

- Det er nok utenlandske støttespillere bak dette angrepet. Opprinnelsen til e -posten bekrefter denne mistanken. Det er mye som tyder på at teksten ble oversatt ved hjelp av Google -oversetter eller tilsvarende, sier en sikkerhetsekspert. Og at kriminelle bevisst bruker sosial manipulasjon.

Sosial manipulasjon

- Svindlere antar at mottakeren ser blindt på innholdet og lar seg rive med. Derfor blir noen skrivefeil fort uaktuelle når du er under stress og tidspress.

Det er anerkjent at kriminelle bevisst setter en veldig kort frist for handling, ofte av frykt for å stenge abonnementet ditt eller ikke motta pengene dine hvis du reagerer raskt nok.

Smarte svindlere sender ofte slike forsøk i månedsskiftet fordi det er naturlig å motta en faktura på dette tidspunktet. Andre typer svindelforsøk skjer rundt jul og når folk venter skatteoppgjør.

- Kriminelle bruker nåværende hendelser i samfunnet for å bygge troverdighet. Vi forventer en ny bølge av svindelforsøk også mot slutten av neste måned. Det er ingen tegn til at de vil slutte, sier Thorbjørn Busch.

Hvis du har blitt lurt og mistet penger eller annen viktig informasjon, for eksempel brukernavn og passord, er det lurt å kontakte banken din og rapportere saken til politiet. Det er også viktig å endre passordet på alle brukerkontoer som har samme brukernavn og passord som de tapte.

. Over 11 000 svindelforsøk ble avlyttet

Busch hevder at siden den siste bølgen av spamfilteret for Telenors Online.no -e -postkontoer, ble mer enn 11 000 e -poster fanget ved bruk av denne svindelen.

- Bare et lite antall passerte gjennom filteret vårt. Vi har ikke et helhetsbilde av hva som går utover kunde -e -post, men jeg mistenker at dekningen er stor, fastslår Thorbjørn Busch.

- Etter min erfaring skjer det i bølger. Det tallet kan ha vært høyere tidligere i sommer, men 11 000 er et høyt tall, selv om det sannsynligvis bare er en brøkdel av e -postene som ble sendt, sier han.

De nye reglene utfordrer juksere

Etter at EU innførte nye og strengere krav til netthandel i EU og EØS siden 1. januar i år, måtte svindlere også endre måten de oppfører seg på. Bare dataene fra kortet eller kontonummeret er ikke nok.

W Norge folk flest har sikkert erfart at de også må bruke BankID, enten via kodebrikke eller mobiltelefon, dersom de skal gjøre transaksjoner eller handle på nett. Nye svindelmetoder gjør i økende grad at offeret også må gi denne informasjonen.

- På en måte er dette en strålende metode for juks. Kriminelle tvinger ofre til å jobbe selvstendig. De utnytter stadig flere verktøy for å få et svindelforsøk til å virke troverdig, sier Busch. Målet er alltid det samme, å hente ut informasjon eller penger fra offeret. Denne metoden blir ofte referert til som phishing.

Kriminelle har også utnyttet det faktum at mange har blitt mer isolerte som følge av pandemien, og at spesielt eldre mennesker med begrenset digital kompetanse da kan bli enkle mål hvis de ikke har noen i nærheten som kan hjelpe dem.

Hva kan du gjøre?

Thorbjørn Busch senior sikkerhetsrådgiver i Telenor lister opp seks punkter du må huske på når du mottar mistenkelige e -poster.

  • Ta deg tid til å lese e -post. Stopp - tenk - sjekk. Spør deg selv hva avsenderen egentlig venter.
  • Finn ut om du faktisk har krav på refusjon. Besøk nettbanken og sjekk om du faktisk har blitt belastet to ganger.
  • Hvis du er usikker på innholdet i e -posten, må du ikke klikke på lenken eller åpne vedleggene. Besøk i stedet avsenderens offisielle nettsted. Hvis e -posten er riktig, kan du finne den samme informasjonen ved å logge deg på My Telenor. Du kan også kontakte Telenor kundeservice.
  • Hvis en faktura, kredittnota eller tilsvarende er vedlagt e -posten, må du aldri oppgi konfidensiell informasjon, kortinformasjon eller bank -ID -informasjon på koblede nettsteder.
  • Ring en venn, kollega eller familiemedlem og diskuter e -posten. En slik samtale vil ofte bli oppfattet som nødvendig og nyttig.
  • Google innholdet i e -posten. Du er ikke den første som opplever slike phishing -angrep.

. Jeg antar at det er noe vi må lære oss å leve med

Busch sier at i tillegg til spamfilteret har Telenor også en "Web Protection" -tjeneste. Dette forhindrer kunder i å få tilgang til ondsinnede nettsteder ved å blokkere phishing -nettsteder. Bevisst arbeider også med offentlig informasjon rettet til klienter om faren.

Er dette noe vi aldri kommer til å overvinne?

- Dette er nok noe vi må lære å leve med. Vi kan ikke løpe etter kriminelle. Det er ikke mulig å kontrollere og se alle innkommende anrop, SMS og e-post fullt ut. Det er offentlig informasjon som betyr noe, og at vi er klar over de nye metodene som svindlere stadig bruker. Jeg blir også lurt. Jeg har sett noen veldig gode og utspekulerte angrep, og det avhenger i hovedsak av hvor godt pakket de er, sier sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch.

Les vår neste artikkel: NAV og 968 sosiale svindelrapporter 

Hvis du er interessert i denne artikkelen, vennligst legg igjen en tommel. På denne måten vurderer du graden av interesse.

Vurder artikkelen

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
1:41, Mar 27, 2024
temperaturikon 1° C
tungt skyet
Fuktighet: 99%
Pressure: 998 mb
Vind: 3 mph
Vindsmak: 14 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 56 am
Solnedgang: 6: 47 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Den landsdekkende pålegget trer i kraft mandag 1. april

Den landsdekkende pålegget trer i kraft mandag 1. april Norsk Kennel Klub oppfordrer hundeeiere til å opptre ansvarlig og overholde båndtvang. Fra 1. april trer en landsdekkende ordre i kraft...


Norge - Hvordan er butikkene åpne på helligdager? Polsk butikk Baza-Tilbud av dagligvarer i Oslo og Drammen

Norge - Hvordan er butikkene åpne på helligdager? Polsk butikk Baza-Tilbud om dagligvarer i Oslo og Drammen Vårhandel i din favoritt dagligvarebutikk: Juledelikatesseforretning i Oslo og Drammen Velkommen våren...


Vi er i ferd med å gå over til sommertid: Hva taper vi og hva vinner vi?

Vi er i ferd med å gå over til sommertid: Hva taper vi og hva vinner vi? Med vårens ankomst endrer mange land rundt om i verden fra vintertid til sommertid. I Norge og Polen...


Besøk våre sosiale nettverkssider