Fra våren trenger ikke de som ønsker å bli lærere lenger ha 4 i matte. I stedet må de ha minst 40 studiepoeng og karakteren 3 i matte og norsk.
For de som ikke har høy nok poengsum, opprettholdes dagens mattekravsystem. Det skriver regjeringen i en pressemelding.
– I dag er det for mange som lærer norsk skoler mangler lærerutdanning og vi trenger flere lærere mange steder i landet. Vi innfører nå nye og mer spesifikke krav til de som ønsker å bli lærere. På denne måten åpner vi oss for flere gode kandidater. Uten å ekskludere noen på grunn av karakteren i ett fag, sier vitenskaps- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp).
Samordna opptaksberegninger viser at rundt 330 flere førstevalgslærere i år vil kvalifisere seg til studier under det nye programmet.
Oppført av Solberg
Det var i 2016 at regjeringen til Erna Solberg (H) innførte kravene for å få karakteren 4 i matematikk for å komme inn på utdanningen til grunnskolelærer og professor.
Reaksjonene var sterke, spesielt fra lærerorganisasjoner og lærerutdanning.
På den annen side, analyse Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) viste at flere lærerstudenter etter innføringen av kravene fullfører de to første årene av grunnlærerutdanningen.
Hensikten med å oppheve dette kravet er å overbevise regjeringen om at en høy karakter på 4 har ekskludert kandidater med høy gjennomsnittskarakter. De hadde imidlertid ikke minimumskarakteren 4 i matte.
. Senker ambisjonene
Etter regjeringens forslag vil de nye rekrutteringsvilkårene gjelde fra opptaket høsten 2022. Endringene skal nå ut på høring, med frist ved årsskiftet.
Arbeiderpartiet og Sp sitter i en mindretallsregjering men har flertall på Stortinget med støtte fra Sp. Sistnevnte side var også kritisk til de høye kravene i matematikk.
Regjeringen kan imidlertid ikke regne med støtte fra det tidligere regjeringspartiet.
– Krav har fungert etter hensikten. Flere lærere er nå bedre forberedt og rustet til opplæring, færre stryker på matteeksamenene, og flere lærere fullfører studiet. Faktisk er det det viktigste for elevene. Det blir ingen bedre undervisning ved å senke lærernes kompetansekrav og ambisjoner, sier skolepolitisk talsmann Jan Tore Sanner (H).
Han sier seg imidlertid fornøyd med at regjeringen ikke helt har fjernet dette kravet.
Kilde: NTB
Foto: Torstein Bøe / NTB