Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Ny rikstunnel for jernbane i Oslo?

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

– Mye av togene i Norge går gjennom Oslotunnelen mellom Oslo S og Skøyen. Fra og med 2007 regnes denne delen som overfylt. Dersom veksten i antall togreiser går i den retningen vi ønsker, er mulighetene for å bruke mer kapasitet i dagens tunnel svært begrenset. Derfor er det viktig å planlegge ny tunnel etter planen. Vi må vite når det kan være essensielt for at det skal stå ferdig, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsdepartementet ga Jernbanedirektoratet i oppdrag å utrede grunnlaget for vedtak om ny nasjonal tunnel på jernbanelinja.

– I tillegg til lokal- og regiontog på Østlandet, med Oslotunnelen fjern- og godstog til resten av landet bruker det også. Driftsforsinkelser og forstyrrelser i Oslotunnelen får derfor ofte konsekvenser for trafikkflyten i andre deler av jernbanenettet. Den nye rikstunnelen vil doble kapasiteten gjennom Oslo by. Det vil derfor ha en positiv innvirkning på togtrafikken over store deler av vårt nasjonale jernbanenett, sier Nygård.

Ledelsen vurderer behov og ambisjoner for etterspørselen etter jernbanetjenester

I 2021 ble videre planlegging av ny Oslo S-til-Lysaker dobbeltsporet tunnel stanset. Årsaken til denne situasjonen var utilstrekkelige økonomiske ressurser.

Jernbanedirektoratet vil vurdere etterspørselen og langsiktige ambisjoner for utviklingen av jernbanetilbudet i det nye beslutningsgrunnlaget. Alt dette for at den nye rikstunnelen skal kunne stå ferdig i god tid. Utredningen skal også vurdere om nye anbudskonsepter, bedre utnyttelse av dagens tunnel og anvendelse av ny teknologi kan sikre en enda bedre utnyttelse av eksisterende kapasitet enn det som ligger til grunn for eksisterende planer.

Som en del av oppgaven anmodes Jernbanedirektoratet om å inngå kontrakt med Bane NOR for videre planlegging av rikstunnelen etter plan- og anleggsloven for å redusere usikkerheten om kostnader og gjennomføring.

Videre fremgang. Frist for å fremlegge begrunnelse for vedtaket

Samferdselsdepartementet satte 31. mars 2023 som frist for å legge fram grunnlaget for vedtaket fra Jernbanedirektoratet. Departementet vil på et senere tidspunkt fastsette planrammen for arbeidet med neste Nasjonal transportplan, hvor en del av denne skal være beslutningsgrunnlaget. Tidspunktet for rikstunnelen må ta hensyn til denne rammen.

Kilde: regjeringen

Les og lær mer: Historien om norsk olje på 5 minutter

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
7, den 30. 2024
temperaturikon 17° C
moderat skyet
Fuktighet: 56%
Pressure: 1025 mb
Vind: 4 mph
Vindsmak: 7 mph
Skyer: 79%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 16 am
Solnedgang: 9: 11 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Forhandlingene mellom staten og de viktigste fagforeningene om lønnsoppgjør brøt sammen

Forhandlingene mellom staten og hovedfagene om lønnsoppgjør brøt sammen Tirsdag 30. april brøt forhandlingene mellom staten og hovedfagene om årets lønnsoppgjør sammen.…


Skjerpede krav til arbeidstakerbolig i Norge: Nytt regelverk fra juni 2024

Skjerpede krav til arbeidstakerbolig i Norge: Nytt regelverk fra juni 2024. Fra 1. juni 2024 innføres strengere regler om arbeidstakerbolig. Målet med endringen er å forhindre upassende...


I dag er fristen for å levere selvangivelsen – hva skjer hvis du ikke gjør det?

I dag er fristen for å levere selvangivelsen – hva skjer hvis du ikke gjør det? Fristen for å levere selvangivelsen er tirsdag 30. april ved midnatt. Så langt…


Besøk våre sosiale nettverkssider