Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Kjenn dine rettigheter. Kjenn dine rettigheter

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

– Vi styrker utenlandske arbeidstakere gjennom kunnskap. Kjenn dine rettigheter-kampanjen har i to år nå informert utenlandske arbeidstakere om deres rettigheter og plikter for å forberede dem mot utnyttelse i det norske arbeidsmarkedet. I løpet av aksjonen fikk over 350 000 personer informasjon på sitt eget språk, og mange ønsker å gjøre noe med sin faglige situasjon etter å ha fått informasjon fra Arbeidstilsynet.

Oslo Seminar

– Vi avsluttet kampanjen onsdag denne uken, men det betyr ikke at vi slutter å jobbe for ulike grupper utenlandske arbeidstakere og bidrar til å gjøre dem mindre utsatt for utnyttelse på arbeidsmarkedet.

– sier Torgeir Moholt, direktør for arbeidskrimavdelingen ved Arbeidstilsynet. – Vi ser at kunnskap gir makt, og velinformerte arbeidere er mindre utsatt for utnyttelse. Det er vanskelig å nå visse grupper av utenlandske arbeidstakere med informasjon om deres rettigheter og plikter i norsk arbeidsliv. Takket være denne kampanjen ser vi at vi har brutt noen viktige barrierer og vi har faktisk klart det. Skal vi overvinne lettsindighet og kriminalitet blant arbeidsgivere, må vi jobbe på mange måter. Empowerment av ansatte er en av dem, sier Moholt.

Oppdag forholdene på arbeidsplassen Kampanjen startet i 2020 med mål om å gi rumenske, litauiske, estiske og bulgarske arbeidstakere tilstrekkelig kunnskap om deres rettigheter på det norske arbeidsmarkedet. Hovedbudskapet i kampanjen var at du kan ha krav på minstelønn dersom du jobber i bransjer der dette er innført, at det er lovfestede grenser for hvor lenge du kan jobbe, at du har rett på overtidsbetaling, og at du har rett til en juridisk arbeidsavtale som blant annet spesifiserer hvor du skal jobbe, hvilken lønn du får.

Mål

Kampanjen er basert på omfattende arbeid i målgrupper. Det er identifisert flere viktige suksesskriterier: Informasjon på ditt eget språk om kanaler du allerede bruker og med temaer som vekker oppsikt og egentlig direkte angår målgruppen «I evalueringen av kampanjen viste det seg at flere i målgruppen oppdaget forhold på egen arbeidsplass som bryter med lover og regler. De fant også informasjon om hva de kunne gjøre videre og hvor de kunne søke hjelp og råd. De er ofte svært avhengige av arbeidsgiveren sin, både på grunn av språkbarrierer, fordi de ikke kjenner regelverket, og fordi de ikke ønsker å miste inntekten, så det er mange ting som gjør det vanskelig å forbedre situasjonen uten annen hjelp, sier Moholt.

internasjonalt samarbeid

Internasjonalt samarbeid var viktig. Kampanjen ble finansiert av et EØS-stipend og ble gjennomført i samarbeid med arbeidstilsyn i Estland, Litauen, Bulgaria og Romania. Opprinnelig var den adressert til arbeidere fra disse landene, men dette endret seg etter hvert til også å nå polske og ukrainske arbeidere i Norge.

"Det var viktig for oss å videreutvikle kampanjen og også inkludere polske og til slutt ukrainske arbeidere, dette er viktige målgrupper som trenger denne informasjonen," sier Moholt.

«Vi jobbet ikke med selve kampanjen, men vi hadde mange viktige samarbeidspartnere. Romanias ambassadør, Cristian Bădescu, uttrykker også sin tilfredshet: «Jeg er veldig fornøyd med resultatene av kampanjen og jeg støtter fullt ut flere slike samarbeid i fremtiden», sa han ved programlanseringen.

Silviya Trakova fra det bulgarske arbeidstilsynet ga uttrykk for det samme og forteller at de brukte sin kunnskap og erfaring i eget arbeid. Både samarbeid og kunnskapsdeling er viktig for å bekjempe arbeidslivskriminalitet og utnyttelse av sårbare utenlandske arbeidstakere, ikke bare i Norge, men også i utlandet. Og denne kunnskapsutvidelsen er et viktig bidrag.

«Selv om denne kampanjen offisielt er avsluttet, vil vi fortsette sentrale elementer i vårt rådgivningsarbeid med utenlandske arbeidere, inkludert vedlikehold og videreutvikling av nettstedet knowyourrighs.no. Det er viktig at Arbeidstilsynet fortsatt er til stede i kanalene utenlandske arbeidstakere bruker og at vi er synlige og tilgjengelige. «Vi må angripe problemet med arbeidsrelatert kriminalitet fra flere sider.

Nå de interesserte

I løpet av kampanjens mange reklameimpulser nådde vi over 350 000 arbeidsinnvandrere i Norge med viktig informasjon om deres rettigheter og plikter på arbeidsplassen. En viktig forutsetning for å lykkes med kampanjen var å tilegne seg kunnskap om målgruppene på forhånd. I tillegg til vår egen erfaring, hjalp FAFO oss med å kartlegge målgrupper, noe som gjorde det lettere for oss å designe og gjennomføre kampanjen ved hjelp av Geelmuyden Kiese.

Kampanjen har et gjennomgående positivt budskap som ansatte må sjekke lønnen sin mens de jobber i Norge. Dette er fordi utenlandske arbeidstakere ofte ikke får den lønnen de har krav på når de jobber i minstelønnsnæringer I Norge. Målgrupper ble omdirigert til kampanjenettstedet www.knowyourrights.no med enkel og forståelig informasjon om rettigheter og plikter i norsk arbeidsliv på flere språk. Nøkkelelementene i kampanjen var videoer og bannerannonser på ulike sosiale medier, hovedsakelig Facebook og YouTube, samt nettaviser fra ulike målgruppeland, med lenke til kampanjenettstedet for mer informasjon.

Kampanjeevaluering

Kampanjen ble vurdert av Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) høsten 2021. de gjennomførte en undersøkelse blant målgrupper. Så mye som 80 prosent av respondentene sier at den viktigste grunnen til at de gikk til kampanjenettstedet var at informasjonen var tilgjengelig på deres eget språk. De gir også svært gode tilbakemeldinger på innholdet og utformingen av informasjonen på nettsiden vår. Studien viser også at en tredjedel oppdaget brudd på egne arbeidsforhold etter å ha lest informasjonen på kampanjenettstedet. Av disse sier 66 prosent at de enten har eller planlegger å gjøre noe for å bedre situasjonen. Vi vil derfor foreta videre forskning.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
4, Mai 9, 2024
temperaturikon 14° C
tungt skyet
Fuktighet: 63%
Pressure: 1016 mb
Vind: 8 mph
Vindsmak: 15 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 53 am
Solnedgang: 9: 33 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Ekstremværet «Hans» økte faren for cyanobakteriell oppblomstring i Mjøsa

Ekstremvær 'Hans' har økt faren for cyanobakteriell oppblomstring i Mjøsa En ny rapport avslører at 'Hans' førte til at mye kloakk og gjødsel strømmet ut i Norges største innsjø. I følge direktøren...


Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media

Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media Ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet frykter åtte av ti nordmenn at...


Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme – vedvarende mangel på arbeidskraft

Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme - vedvarende mangel på arbeidskraft En undersøkelse fra NAV viser at arbeidsgivere er mindre optimistiske med tanke på fremtidsutsiktene. Redusert …


Besøk våre sosiale nettverkssider