I dag må elbilister stoppe ved ladestasjoner langs veien for å lade batteriene. I fremtiden kan de slippe det, sier Bellona-sjef Frederic Hauge.
Statsminister Jonas Gahr Støre la ned grunnsteinen til batterifabrikken Morrow i Arendal mandag.
Der jobbes det med å utvikle et prosjekt der batteriene skal sendes ut i verden. De skal fraktes til havnen i elektriske lastebiler som de lader elektrisitet fra asfalt.
Lader elektrisk under kjøring
– Vi håper at vi skal klare å bygge den første veistrekningen i Norge med trådløs kjøretøylading. Det betyr at det legges ledninger under asfalten, noe som gjør at lastebilene lader batteriene mens de kjører. Dette sier leder Frederic Hauge i Bellona, som er medeier og teknologisk medskaper av prosjektet.
Angir Sverige har gjort ytterligere fremskritt i å teste den såkalte induksjonsteknologien blant annet gjennom prosjektet på Gotland og et to-mils veiprosjekt nær Örebro.
Les vår neste artikkel: Trygg billading
Fremtiden på norske veier
Hauge sier fremtiden er her.
– Ja, det er helt sikkert, dette blir fremtiden på norske veier når alt kommer til alt biler og lastebiler vil være elektriske kjøretøy. Da slipper sjåførene å stoppe for å lade opp batteriene.
– Sier du at Norges hovedveier kan bli elektriske veier i fremtiden?
– Ja, jeg tror det, men først må vi starte, og prøveprosjektet fra havnen til Morrow batterifabrikk kan lære oss mer om hvor stor del av løsningen det kan være.