Follobanen omfatter en 22 km dobbeltsporet ekspresslinje mellom Oslo og Ski, inkludert 20 km Blixtunnel, som er den lengste jernbanetunnelen i Skandinavia. Det ble bygget en ny stasjon i Ski.

– Folloban er et av de største samferdselsprosjektene som bygges i Norge. Her har mange ansatte lagt ned en kjempeinnsats for å gi de reisende et bedre jernbanetilbud – sier statsministeren.

Na byggeplass Periodevis jobbet rundt tusen bygningsarbeidere fra 40 land samtidig. 18 millioner driftstimer. De to største entreprenørene var fra utlandet. Men de fleste involverte var fra Norge. Over to tusen selskaper var involvert i prosjektet.

Det gir nye muligheter

– Kapasiteten på det gamle dobbeltsporet mellom Oslo og Ski har sprakk i sømmene i flere år. Dette har dessverre ført til mange forsinkelser og kanselleringer for Østfoldbanepassasjerene. Etter byggingen av Follobanen har vi fire spor mellom Oslo og Ski. Vi kan ikke love at alle feil nå forsvinner, men jeg er overbevist om at hverdagen til passasjerer på tog vil bli mye bedre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Les også: Energiselskaper skal gi kundene lovpålagt informasjon om retten til å angre kontrakten

Togene vil kjøre med en hastighet på 200 km/t, omtrent samme hastighet som togene på Gardermobanen. Dette halverer nå reisetiden mellom Oslo og Ski – fra 22 minutter for de raskeste togene på Østfoldbanen til 11 minutter. Det er tre ganger raskere enn å reise med bil mellom Oslo S en skistasjon. Den sparte reisetiden på 11 minutter kommer også alle passasjerer som reiser med tog sør for Ski til gode.

– Måling av reisetid ligger Ski nå nærmere Oslo S med tog enn Tveita med T-bane. Og Vestby ligger nærmere Oslo S med tog enn Holmenkollen med T-bane. Dette åpner helt nye muligheter. Med Follobanen kan vi få befolkningsvekst og nye arbeidsplasser i Ski, men også langs de andre stasjonene på Østfoldbanen, sier Nygård.

Flere utbedringer på Østfoldbanen

Folloban gjør det mulig å øke lokaltogavgangene fra to til fire i timen, som stopper på alle stasjonene i det gamle dobbeltsporet mellom Oslo og Ski. Det vil også være flere morgen- og ettermiddagsrushtog på denne linjen på enkelte stasjoner med stor passasjerbase.

Reisende kan se frem til enda flere forbedringer på Østfoldbanen de neste årene.

– I 2025 starter som planlagt utskifting av gamle tog som i dag går i lokaltrafikk mellom Oslo og Ski. De nye lokaltogene vil få bedre plass og mer komfort. Om noen år åpnes også dobbeltspor av Moss. Det gir kortere reisetid og flere tog mellom Oslo og Moss via Follobanen, sier samferdselsministeren.

Det nye digitale signal- og sikkerhetssystemet ERTMS skal innføres på hele det norske jernbanenettet. Om noen år vil den operere på hele Østfoldbanen. Målet med ERTMS-prosjektet er blant annet å forbedre punktligheten og regulariteten i togbevegelsene.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.

Kilde: regjeringen

Les og lær mer: Mange ønsker å gjøre en fritidsbolig om til en bolig