Frosne bremser, dårlige dekk og ødelagte lys. Noen tips fra en trailer -ekspert.
Høsten er her, mørket begynner å falle og temperaturen synker. Dette betyr at du også bør inspisere tilhengeren din for å komme trygt dit. Frosne bremser, dårlige dekk og ødelagte lys. Dette er bare noen av tingene du må ta vare på i de kommende månedene. Her er noen tips fra en trailer -ekspert.
Sørg for at du har fine lys
De korte dagene betyr at det er veldig viktig å kontrollere at lyset og refleksjonene er i orden.
– Det er viktig for din og andres sikkerhet å være synlig i mørket. I moderne biler vises det ofte et varsel på dashbordet hvis en av pærene er skadet eller hvis det er en ulykke lys. Uansett varsel eller ikke, anbefaler jeg alle å gå rundt for å sjekke at alle lys fungerer og refleksene er intakte, sier Kim Brandsnes, tilhengerekspert i Ifor Williams Norge.
Stopplys er vanskeligere å kontrollere om du er alene.
"Et enkelt triks er å trekke opp mot en vegg for å se om bremselysene fungerer når du trykker på bremsepedalen," sier Brandsnes.
Det fortsetter: Bruk en våt klut til å rengjøre veistøv som legger seg over tid på frontlyktene og tilhengerlinsene. Hvis de er skadet eller slitt, bytt dem ut.
Slik skal tilhengeren parkeres om vinteren. Noen tips fra en trailer -ekspert.
Mange mennesker vil sannsynligvis bli irritert av frosne bremser og hjul som setter seg fast etter langvarig parkering om vinteren.
- Et lite tips for å hindre at bremsene låser seg eller fryser, er å bruke hjulstopp i stedet for hengerbremsen. For eksempel kan du bruke stein eller ved som du plasserer foran og bak hjulene på tilhengeren når du parkerer. Hvis du reverserer for å parkere, kjører du en meter fremover igjen for å løsne bremsen på tilhengerrampen. Eksperten sier at bremsene ofte stopper i kombinasjon med kulde, fuktighet og varme.
Han råder også alle til å gjøre en bremseservice på et tilhengerverksted med inspeksjon av bremseledninger, avløp og belegg for å sikre en pålitelig og trygg henger gjennom vinteren.
Dette er kravene til vinterdekk på tilhengere
Hver vinter er det mange ulykker med biler med tilhengere. Det er viktig for føreren at dekkene til bilen og tilhengeren er i god stand og egnet for kjøring i alle sesonger.
– Det er ingen skarp sving før du mister trekkraften på den vinterveier. Med dårlige dekk er det lett å miste kontrollen, noe som kan få alvorlige konsekvenser, fortsetter Brandsnes.
Hvis du kjører med tilhenger om vinteren, er det samme kravet til tilhengerens dybde og tilhengerdekk.
Om vinteren, fra 1. november til første søndag etter andre påskedag, er minimum mønsterdybde et krav på 3 millimeter og gjelder der dekket er mest slitt. Brandsnes anbefaler å holde seg godt over det. For Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravet fra 16. oktober til 30. april inkludert.
Hvis det er nødvendig for å sikre tilstrekkelig trekkraft, må tilhengeren ha vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller lignende - også utenfor forskjellige perioder. Det er også viktig å vite at dekk må ha M + S -merket.
Har du vurdert å bruke piggdekk på tilhenger?
De fleste kjører med helårsdekk på tilhenger hele året. Under de riktige vinterforholdene er forskjellen mellom helårsdekk og de med pigger stor.
– En ting er bremselengde, en annen er stabilitet. Retningsstabiliteten forbedres merkbart under vinterkjøring når tilhengeren er utstyrt med piggdekk i stedet for vanlige helårsdekk. Det betyr dobbel sikkerhet, kortere bremselengde og større marginer mot hengerskrens. Tilpass fart og kjøring til forholdene, avslutter Brandsnes.
Les vår neste artikkel: Norway Fraud Warning
Foto: Ifor Williams Norge