Som Nye Veier melder, må utslippene fra norske byggeplasser reduseres. Fossilt brensel må da erstattes med blant annet elektrisitet. Som en del av prosjektet Nye Veier E18 Rugtvedt-Langangen samarbeider energiselskapet Skagerak Energi og den franske totalentreprenøren Eiffage om å drive anleggsmaskiner med store batteribokser. Pilotprosjektet viser veien til nullutslipp byggeplasser.
Pilotprosjektet tar sikte på å drive kraner konstruksjon som brukes til konstruksjon broer med strøm fra et stort batteri i stedet for dieselgeneratorer. Skagerak Energi lader batterier off-site og sender energi dit det trengs. Dette gjøres uten behov for en gjennomgripende modernisering av det lokale kraftnettet.
Energi i en stor boks
– Vi har utviklet en løsning for mobile batterier. Det er et fleksibelt system som kan tilpasses ulike behov på byggeplasser. Kranen i Langangen får sin driftsenergi direkte fra batteriet. Det er også mulig å bruke denne teknologien til å lade for eksempel en batteridrevet gravemaskin, forklarer Håvard Hadland, teknisk sjef ved Skagerak Energis innovasjons- og forretningsutviklingsavdeling.
Vi anbefaler også artikkelen: Store byer i Norge stiller klimakrav til transport
En uke med energi fra ett batteri
En stor byggekran kan gå i opptil en uke på ett enkelt batteri med dagens arbeidsoperasjoner. Når kranen kommer i full drift senere i prosjektet, vil Skagerak Energi levere fulladede batterier oftere. Systemet gjør det mulig å levere energi på en fleksibel måte som raskt kan skaleres opp eller ned etter behov. Hadland og kollegene sporer energistatus i appen og sørger for rettidig levering.
Ambisiøse mål for fossilfrie byggeplasser
Klima- og miljøambisjoner er årsaken til at Eiffage Génie Civil bygger E18 Rugtvedt-Langangen for Nye Veier. De er det tredje største byggefirmaet i Frankrike med 75 000 ansatte og er motivert av Norges klima- og miljøambisjoner.
– Vi gjør vårt beste for å oppfylle kravene fra norske myndigheter. Vi er interessert i å se på teknologier og utviklinger for å nå ambisiøse mål for fossilfrie byggeplasser. Mobilbatterier gir oss en god mulighet til å teste klimavennlige løsninger og få ny kunnskap, understreker Eiffages miljøsjef, Cyrille Beaux.
Nye Veier har koblet Skagerak Energi med en fransk entreprenør
– Vår oppdragsgiver ønsker også å redusere utslippene. Vi møter våre kunders ønsker og er med på å utvikle gode løsninger, sier Beaux.
– Nye Veier må halvere klimagassutslippene fra bygging innen 2030. Det må også bidra til en helhetlig omstilling av transportsektoren i en mer klima- og miljøvennlig retning. Derfor er slike pilotprosjekter viktige, både for å utvikle nye løsninger og for å vurdere hvilke løsninger som gir de beste resultatene for samfunnet. Nye Veier ønsker å være en pådriver, utfordrer og tilrettelegger for nye løsninger. Så vidt vi vet er dette første gang utskiftbare battericontainere er testet i et større infrastrukturprosjekt i Norge. Dessuten er det at dette skjer i et av våre anlegg helt i tråd med våre klimaambisjoner, sier Maarten Lohne van der Eynden, som er ansvarlig for bærekraft i New Roads.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.
Foto: skagerakenergi
Kilde: Nye Veier
Les og lær mer: Historien om norsk olje på 5 minutter