Statens vegvesen foretar tilsyn med bruk av bilbelte i buss i hele landet. Passasjerer som ikke bruker bilbelte kan få 1 kroner i bot. Under lignende inspeksjoner i fjor ble 500 personer bøtelagt på 171 CZK Norwegian for brudd på trafikkloven.
- Å bruke bilbelte på en buss er et spørsmål om liv eller død, både for deg selv og for andre passasjerer. De siste årene kunne mange som har mistet livet i bussulykker reddet livet hvis de hadde brukt bilbelte. Dette er avdelingsleder Ingrid Heggebø Lutnæs fra Statens vegvesen.
Les vår neste artikkel: Elektriske busser
Statistikk
Andelen personer som bruker bilbelte mens de kjører buss vokser, men bare halvparten av passasjerene oppgir at de husker å bruke dem. Ifølge Statens vegvesen er de fleste klar over at bruk av bilbelte er påbudt dersom det er montert.
- Dette er en positiv trend. Kontroll av busser og risiko for bøter bidrar til økt bruk av bilbelte. Heldigvis har vi få bussulykker, men skadepotensialet er stort dersom noe skjer. Sier Lutnaes.
Mellom 2014 og 2016 omkom ni personer i bussulykker på norske veier. Mange av disse ofrene kunne ha reddet livet hvis de hadde brukt bilbelte. De alvorligste bussulykkene skjedde i busser utstyrt med bilbelte, men de ble dessverre ikke brukt.
Unge mennesker er de mest uansvarlige når det kommer til bruk av bilbelte. Bruk av bilbelte holder deg ikke bare trygg i en ulykke, det kan også redde livet til andre passasjerer.
- Din bilbelteatferd kan oppmuntre naboen eller personen bak deg til å gjøre det samme. I ekstreme tilfeller kan det redde livet ditt eller hindre deg i å skade de du reiser med, sier Lutnæs.
Dessverre er det ikke alle som prioriterer bruk av bilbelte i kollektivtrafikken, og unge oppfører seg dårligst i dette tilfellet.