Hvor lenge kan et produkt annonseres og hva trengs for å sende inn en klage?
Hvis intensiv bruk av kjøkkenutstyr fører til feil, kan det hende du må sende inn en klage. En klage er en formell klage på utstyr som ikke fungerer som forventet eller er defekt. Hvis feilen på kjøkkenutstyret oppstod i garantiperioden, kan du kontakte produsenten eller selgeren med en forespørsel om å reparere eller erstatte produktet med et nytt. Hvis du har problemer med å få tilfredsstillende svar fra produsenten eller selgeren, kan du kontakte organisasjonen forbrukerbeskyttelse.
I inntil fem år kan du klage på mangler som skyldes dårlig produktkvalitet
Har du kjøpt noe fra en profesjonell forhandler, for eksempel kjøleskap, fryser, vaskemaskin eller oppvaskmaskin, kan du kreve i to eller fem år. Men kjøper du noe fra en privatperson har du to år på deg.
Her er eksempler på produkter med fem års garantitid: Kjøleskap, frysere, vaskemaskiner og oppvaskmaskiner er eksempler på produkter med fem års garantitid.
Les også: Nedgang i husholdningenes realinntekt i Norge
Hvis feilen skyldes en produksjonsfeil eller du ikke har mottatt det du har betalt for, er det forhandlerens ansvar å løse problemet. Men hvis feilen skyldes noe du har gjort eller en ulykke, er du alene ansvarlig. Du kan imidlertid benytte deg av forsikringen hvis du har en.
Kan du søke om et erstatningsprodukt?
Dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du rett til å låne en erstatning i butikken dersom det ikke er urimelig dyrt for butikken. Dersom dette ikke er mulig, har du rett til å heve kjøpet og få refusjon.
I de fleste tilfeller trenger du ikke ta med det ødelagte utstyret ditt til butikken fordi butikkene tilbyr reparasjonstjenester på stedet. Dersom det oppdages en mangel, dekker selger kostnadene ved å undersøke, returnere det skadede produktet, bringe det lånte produktet og returnere et nytt eller reparert produkt.
Retten til å trekke seg fra kontrakten
Gjør du et kjøp utenfor fast utsalgssted har du rett til å angre kontrakten, men dette gjelder ikke kjøp i stasjonær butikk. Ved misnøye med kjøpet er det verdt å klage til selgeren.
Hvordan sende inn en klage på husholdningsapparater?
Hvis du ikke er fornøyd med kjøpet og ønsker å fremsette et krav, må du først sende inn et krav til forhandleren. Vi oppfordrer deg til å bruke den ferdige klagebrev fra Forbrukerrådet.
Hvordan henvise en sak til mekling?
Dersom selgeren avviser din klage og du ikke er enig i avslaget eller ikke får svar innen fristen, kan du henvise saken til Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet kan formidle når du som forbruker har kjøpt et produkt eller en tjeneste av en næringsdrivende eller kjøpt noe av en privatperson.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.
Kilde: Forbrukerrådet
Les og lær mer: Får bompenger-avgifter deg til å slutte å kjøre bil?